Sjösättning för tunneldel inom kort

2017-03-31 10:45  

Marieholmstunneln i Göteborg byggs som en sänktunnel. I mitten av april är det dags för sjösättning av det första tunnelelementet.

– Sjösättningen är ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln. Dessutom är det en unik händelse. Det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen, i ett pressmeddelande.

En sänktunnel byggs i delar på land och bogseras sedan på vattnet till rätt position, där delarna sänks en i taget genom att de fylls med vatten. Väl på plats på botten förbinds delarna med varandra och vattnet pumpas ut.

Det första tunnelelementet i Marieholmstunneln väger 25 000 ton och mäter 100 meter på längden, 32 meter på bredden och 10 meter på höjden.

Elementet har byggts i torrdocka och ska inom kort sjösättas och bogseras ut i Göta älv. Preliminärt planeras sjösättningen till förmiddagen den 12 april.

Vid transporten från dockan till parkeringsläget i älven används ett komplicerat vajerspel som vinschar ut elementet från dockan. Som sista moment ska en bogserbåt också hjälpa till.

Elementet som sjösätts kommer att ligga i ett parkeringsläge strax utanför torrdockan tills det är dags att genomföra sänkningen senare i höst. Ny Teknik har i en tidigare artikel beskrivit hur hela processen går till:

Läs mer: Leran skapar svårigheter i tunnelbygge

Även Citybanan i Stockholm har nyligen försetts med en sänktunnel, där precisionen i sänkningarna av de tre tunnelelementen var en stor utmaning.

Läs mer:

Läs mer: Lyckad sista sänkning för Citybanan

Marieholmstunneln

Tunneln ska gå under Göta älv och byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln. Marieholmstunneln blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i vardera riktningen. Trafiköppning planeras till 2020. Kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt