Bygg

Sjösättning för tunneldel inom kort

Tunnelelement till Marieholmstunneln byggs i en torrdocka. När elementet ska bogseras ut gäller det att undvika att slå i torrdockans vågräta väggstöd. Foto: Kasper Dudzik
Själva torrdockan är en stor teknisk utmaning att bygga eftersom den ska användas tre gånger och fyllas med vatten däremellan. Därför kommer den att utsättas för mycket varierande laster. Foto: Kasper Dudzik

Marieholmstunneln i Göteborg byggs som en sänktunnel. I mitten av april är det dags för sjösättning av det första tunnelelementet.

Publicerad

– Sjösättningen är ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln. Dessutom är det en unik händelse. Det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen, i ett pressmeddelande.

En sänktunnel byggs i delar på land och bogseras sedan på vattnet till rätt position, där delarna sänks en i taget genom att de fylls med vatten. Väl på plats på botten förbinds delarna med varandra och vattnet pumpas ut.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här