Sänkt eller borrad tunnel för Öresunds t-bana?

2013-11-07 15:40  

På uppdrag av Malmö och Köpenhamn utreds en tunnelbaneförbindelse mellan städerna. Planerna kan leda till en ny tunnel under Öresund.

Enligt Sydsvenskan kommer en starkt optimistisk slutrapport att avlämnas den 4 december kring möjligheterna att bygga en Öresundsmetro – en tunnelbaneförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn.

Rapporten har utarbetats av en projektgrupp på uppdrag av de två städerna.

Förbindelsen skulle minska restiden från centrala Malmö till centrala Köpenhamn från dagens 33 minuter till 15 minuter.

De alternativ som tidigare diskuterats för sträckan på 23,6 kilometer är en sänktunnel eller en borrad tunnel.

Sydsvenskan uppger att ytterligare ett alternativ lanseras i rapporten – en sänktunnel fram till den naturskyddade ön Saltholm där spåren skulle kunna ledas upp på en lågbro på fem till sex kilometer, för att sedan gå ned i ytterligare en sänktunnel fram till Malmö.

Bland fördelarna finns bättre resupplevelse, ökad säkerhet, samt möjligheten att placera en växel på lågbron och därmed kunna stänga av ett tunnelrör i taget utan att stoppa all trafik.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt