Bygg

Så här fungerar Förbifart Stockholms bergtunnlar

Pressträff med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (mitten), Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (2:a från vänster), landshövding Chris Heister (3:e från vänster) och Trafikverkets regionchef i Stockholm Helena Sundberg (2:a från höger) under en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm, arrangerat av Trafikverket. Foto: Pontus Lundahl/TT
Så byggs Förbifart Stockholms bergtunnlar. Foto: Tomas Öhrling/Trafikverket
Tunneln kommer att gå cirka 60 meter under Mälarens yta. Foto: Tomas Öhrling/Trafikverket
Miljöaktivister demonstrerar mot trafikprojektet Förbifart Stockholm i samband med infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Swärds lunch med Kung Carl Gustaf på Stockholms slott i augusti. Foto: TT

Under tisdagen togs det ceremoniella första spadtaget för Förbifart Stockholm, den nya motorvägen runt huvudstaden. Vägen kommer till stor del att ligga i tunnel, som ska drivas med traditionell borra och spräng-teknik.

Publicerad

Förbifart Stockholm är en ny sträckning för E4:an väster om Stockholm. Tanken är att den nya vägen ska binda samman de norra och södra delarna av länet, samtidigt som den avlastar Essingeleden och innerstan.

Men bygget har mötts av stora protester under årens lopp. För att blidka dessa, och ta hänsyn till kultur- och naturvärden i området, har en allt större del av sträckan placerats i tunnel. Nu kommer drygt 18 av 21 kilometer att läggas i tunnel.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här