Rekordtunnelns kraftfulla säkerhetssystem

2013-10-02 13:54  

Sprinklers och kraftiga fläktar som blåser ut rök vid brand. Det är några av systemen som ska göra den 17,6 kilometer tunneln mellan danska Rödby och tyska Puttgarden säker.

När tunneln under Fehmarn bält står klar 2021 blir den med sina 17,6 kilometer världens längsta sänktunnel för väg- och järnvägstrafik.

Bilister ska då kunna köra mellan Rödby och Puttgarden på tio minuter i stället för att som i dag ta bilfärjan som tar 45 minuter plus väntetid i hamn.

Fortfarande är alla miljötillstånd inte på plats, men om allt går som planerat ska bygget kunna starta år 2015 enligt företaget Femern.

Säkerheten är en viktig fråga för en så lång tunnel under vatten. Tunneln kommer att innehålla flera säkerhetssystem.

För att förhindra spridning och hålla en brand i schack sprider sig ska tunneln ha ett sprinklersystem. Samtidigt ska kraftiga fläktar blåsa röken i trafikens riktning. Bilarna framför branden kan köra ut ur tunneln medan bilister som sitter fast bakom branden ska slippa röken och kunna sätta sig i säkerhet.

Tunneln konstrueras också för att kunna stå emot mycket höga temperaturer. Betongkonstruktionerna ska till exempel klara temperaturer på upp till 1350 grader Celsius.

Nödutgångar till en evakueringstunnel ska finnas var 100:e meter. Vid varje nödutgång finns även räddningsutrustning, nödtelefon och manuellt brandlarm.

Information om läget ska nå bilister via testmeddelanden på särkskilda skyltar, via högtalare och radio.

Förutom kameraövervakning dygnet runt kommer tunneln även ha flera automatiska övervakningssystem för att till exempel upptäcka om trafiken plötsligt saktar in eller om halten av luftföroreningar stiger.

För att hålla förarna mer alerta ändras även belysningen automatiskt så att till exempel färger och motiv växlar under färden. Första delen av tunneln är grön. När tunneln blir gul ska det visa att man nått mitten av tunneln medan sista biten är belyst i blått.

Tunneln fick nyligen pris som "Europas mest innovativa tunnelprojekt", rapporterar den danska tidningen Ingenjören.

- Genom att inför ett system med längsgående ventilation i en mycket lång tunnel, kombinerat med en sprinkleranläggning, sätter den kommande sänktunneln nya standarder på säkerhetsområdet. Det hade många inte trott varit möjligt, säger Steen Lykke, teknisk chef på Femern till Ingenjören.

Sprinklers kommer även att användas i tunnlarna i Förbifart Stockholm, en drygt 21 km ny sträckning för E4:an väster om Stockholm. Förbifart Stockholm består av två tunnlar på 16,5 respektive 1,8 kilometer. Förutom att tunneln blir Sveriges längsta ska den också hantera mycket trafik. 140 000 bilar, bussar och lastbilar kommer att åka genom tunneln varje dygn.

För närvarande kan tyvärr inte bildspel visas i mobilversionen av Ny Teknik eller i vissa versioner av Internet Explorer. Välj vanliga versionen av sajten i mobilen för att se bildspel. /Ny Teknik

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt