Rekordborren klarar trefiliga motorvägar

2010-11-02 23:00  

Världens största tunnelborrmaskin förbereds nu för att borra två trefiliga motorvägstunnlar i Italien nästa år.

Borrtillverkaren Herrenknecht i tyska Schwanau har på kort tid gjort två uppmärksammade tunnelgenombrott - i Hallandsåsen och i Gotthardmassivet i Schweiz.

Nu väntar en annan utmaning. Två parallella trefiliga motorvägstunnlar på 2,5 km vardera i lösa bergarter där det dessutom förekommer gas.

Borrens diameter mäter 15,55 meter, vilket gör den till världens största tunnelborr. Den blir 120 meter lång och väger 4300 ton. Borrhuvudet drivs med en effekt av 12000 kW.

Borren byggs just nu vid Herrenknechts fabrik i Tyskland. I början av näst år ska den transporteras till Italien för att borra de två motorvägstunnlarna i Sparvo norr om Florens.

Det blir en tuff utmaning. Motorvägen A1 mellan Florens och Bologna ska öppnas för trafik 2013 så byggbolaget vill inte råka ut för trassel med borrmaskinen. Motorvägen ska förkorta restiden mellan städerna för de 90000 bilar som dagligen kör sträckan.

Världens hittills största borr är även den tillverkad av Herrenknecht. Den mätte 15,43 meter och användes för en 15 km lång tunnel i Shanghai.

Företaget Herrenknecht är idag världens största tillverkare av tunnelborrar. Det startades 1975 som ett enmansföretag av Martin Herrenknecht och omsätter idag närmare 10 miljarder kronor om året. Förutom borrar för järnvägs- och biltunnlar tillverkar Herrenknecht borrar i mindre dimensioner för exempelvis försörjningstunnlar.

I en intervju i den tyska ingenjörstidningen VDI Nachrichten berättar Martin Herrenknecht att en av de största upplevelserna av framgång var när borren Åsa bröt igenom ett av tunnelrören i Hallandsåsen i augusti i år.

Borren som används i detta tunnelbygge som klassas som ett av världens mest komplicerade tunnelbyggen, används en borr med diametern 10,53 meter och effekten 4000 kW.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt