Projektchefen: Fokus på att få igång Förbifart Stockholm

2014-12-19 09:59  

Bygget av Förbifart Stockholm ska dra igång så fort som möjligt efter årsskiftet. Men exakt när det blir, och hur mycket frysningen har kostat, kan projektchefen ännu inte svara på.

Regeringen fryste i oktober bygget av Förbifart Stockholm för att försöka förhandla fram en omfördelning av pengar från trängselskatten till kollektivtrafik. I torsdags meddelade regeringen att frysningen hävs den 1 januari eftersom det borgerligt styrda landstinget inte ville diskutera en sådan omfördelning.

Vad innebär regeringens besked att frysningen hävs?

- Jag ska ta kontakt med leverantörerna för att höra hur fort man kan återtstarta respektive del. Leverantörerna har sina resurser på andra uppdrag eftersom vi har fryst jobbet med hänvisning till den 1 maj, säger Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef på Förbifart Stockholm.

Så alla delar kanske inte kan rulla igång den 1 januari?

- Nej, men så snart som möjligt.

Vad blir konsekvenserna av regeringens besked om återstart för er?

- När projektet frystes bedömde vi att det skulle innebära 10-12 månaders försening och en kostnad på 170-260 miljoner. Dagens (läs: torsdagens) besked innebär att konsekvenserna kommer att kunna minskas, men hur mycket får vi komma tillbaka till, säger Johan Brantmark.

Är det både entreprenörer och projektörer som berörs av återstarten?

- Vi har sagt att vi ska frysa hela projektet så klokt som möjligt. En hel del av projekteringen har varit så nära färdigställande att vi har valt att avsluta arbetet. Det skulle kosta så väldigt mycket mer att avbryta än att färdigställa något som var väldigt nära. Så effekterna blir störst för våra entreprenörer.

Vilken entreprenör har påverkats mest av frysningen?

- Svevia förmodligen. De har fyllt igen en del hål och asfalterat igen. De kommer att få börja skära upp igen. De håller på med ledningsomläggningar.

Vill du kommentera situationen med de här olika buden från regeringen?

- Definitivt inte. Jag har respekt för att när man tar över stora affärer efter ett regeringsskifte så kan man behöva analysera situationen. Jag har respekt för de beslut regeringen fattar. Vi lagar efter läge, säger Johan Brantmark.

Trafikverket ska också få i uppdrag att se över möjligheterna att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet i Förbifart Stockholm. Jag utgår ifrån att det kommer att bli en separat utredning som bedrivs vid sidan av det pågående bygget?

- Så måste det vara. Förbifarten har anpassningar till kollektivtrafik redan. Jag förmodar att det uppdraget kommer att vara en vidarestudie där man ser vad man kan göra runt omkring för att förbättra anläggningen ytterligare.

Vilka möjligheter ser du för sådana förbättringar?

- Samhället utvecklas hela tiden och jag kan tänka mig att det kan handla om hur den nya t-banans sträckning i norrort bättre kan kopplas ihop med Förbifarten.

Ministrarna sa under presskonferensen i går att de tycker att det finns vissa brister när det gäller kollektivtrafikens framkomlighet i dagens utformning av Förbifarten, vad är din kommentar till det?

- Vi har till exempel separata körfält i Skärholmen för kollektivtrafiken och vi har kollektivtrafikkörfält i Vinsta. Jag vet att vi också kan titta på olika intelligenta transportsystemlösningar i händelse av kösituation, så att vi kan prioritera kollektivtrafiken bättre. Men det kan vara ett område vi tittar närmare på, beroende på vad regeringen ger oss för uppdrag.

Är du glad efter torsdagens besked från regeringen?

- Jag respekterar alla sådana här beslut. Jag är fokuserad på att få jobbet igång, säger Johan Brantmark.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer