Problemdrabbat reparationsarbete på Södertäljebron

2016-08-05 14:24  

Den nya balk som skulle användas för att laga Södertäljebron hade brister i svetsarna. Nu väntar Trafikverket på att ytterligare en balk ska tillverkas.

Olyckan inträffade under natten till midsommarafton. Lastbilen körde först in i räcket på ena sidan och studsade över till andra sidan. Där forcerades två barriärer innan fordonet kraschade in i ett så kallat snedstag, en diagonalställd balk.

Trots den hårda smällen fick föraren och passageraren i lastbilen endast mindre skador.

-Påkörningen var så kraftig att diagonalbalken blev kraftigt ihoptryckt och orsakade tryckskador på andra balkar, berättar Marie Fredell, enhetschef på Trafikverket.

Bron är konstruerad i ett så kallat fackverk, där balkarna sitter ihop med varandra i trianglar. Därmed ledde påkörningen på den diagonala balken till skador på två andra balkar på undersidan av farbanan.

-Lastbilen har kört in i ett av de fyra känsligaste ställena på bron, säger Marie Fredell.

Södertäljebron är en lyftbro som kan öppnas för båttrafik. Vid öppning lyfts en del av bron rakt upp i luften av domkrafter. Det är de fyra hörnen på den rörliga delen som är känsligast för påkörning.

-Dessutom är det här en påkörningsskada vi sällan ser. Det normala är att fordon kanar längs räcket, inte att de kommer så här rakt på. Här fanns det två räcken som skyddade bron och ändå har lastbilen klättrat upp på båda räckena och lyckats köra in i diagonalstaget, säger Marie Fredell.

Förutom de tre balkarna skadades även ett bom-par samt räcken och stängsel. Reparationsarbetet har pågått hela sommaren och orsakat långa köer.

För att förstärka den diagonalställda balken efter olyckan tillverkades en ny balk, som helt enkelt skulle fästas längs med den gamla.

Men för några dagar sedan upptäcktes att svetsarna på den nya balken hade brister som påverkade hållfastheten.

-Säkerheten är alltid prioriterad och vi tillverkar därför en ny balk, säger Monica Bengtson, kommunikatör på Trafikverket.

Den nya balken produceras i Borlänge och ska levereras till Södertäljebron i början på nästa vecka.

De andra två skadade balkarna ska också förstärkas med stål som svetsas på. Totalt kommer förstärkningarna att öka vikten på bron med cirka 1 500 kilo.

-Det är på håret att den blir för tung, säger Marie Fredell.

Därför arbetar man nu med att ta bort överflödig vikt på bron, bland annat asfalt på utsidan av konstruktionen. När reparationsarbetet är färdigt ska bron provlyftas och balanseras så att den når jämvikt.

Upphandlingen till reparationsprojektet har kritiserats eftersom ena delägaren till totalentreprenören har dömts för bokföringsbrott.

Men Marie Fredell, som är ansvarig enhetschef för reparationsarbetet på bron, är glad över det stora engagemanget som entreprenörer, leverantörer, konstruktörer, konsulter och anställda har visat.

-Jag vill skicka en stor eloge till alla som har hjälpt oss i sommar. Folk har skjutit upp sina semestrar och åkt hem från sina semestrar. Jäklar vad folk har ställt upp, säger hon.

Olycksorsaken utreds

Vad som orsakade lastbilsolyckan på Södertäljebron är ännu oklart. Polisen håller på med en utredning om eventuell vårdslöshet i trafik men har ännu ingen misstänkt.

-Nu väntar vi på resultatet av den tekniska undersökningen av lastbilen, säger Lars Byström, presstalesman på Stockholmspolisen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer