Prinsens kilometerhus ska slå alla rekord

2014-06-02 06:20  

JIDDA. I närheten av den internationella flygplatsen i hamnstaden vid Röda Havet planeras världens högsta byggnad. Den slutliga höjden är hemligstämplad, men Kingdom Tower ska bli minst en kilometer högt enligt Saudiarabiens rikaste man.

Ett flera kilometer långt och insynsskyddat staket omger det gudsförgätna ökenområdet i norra Jidda där Kingdom Tower ska växa mot himlen. Prins Al-Waleed bin Talal hade målet att bygga en brittisk mile (1 609 meter) hög byggnad vid havet. Planerna är mer modesta nu, viktigast är ändå att prinsen, kung Abdullahs brorson, förpassar Dubai till andraplatsen och hamnar i Guinness Rekordbok. Jidda är på god väg att efterapa Förenade Arabemiratens berömda skyline. Längs den 35 kilometer långa Cornichen växer skyskrapor fram i rasande fart, men långtifrån alla är uthyrda.

Bygget skulle ha startat redan 2008, men besvärliga markförhållanden ett stenkast från Röda Havet har försenat jätteprojektet. Förutom sand består marken även av salthaltig, porös korall som i århundraden använts som byggmaterial när Jiddas gamla stadskärna växte fram. Därför tog just stadens gamla bebyggelse ordentlig med stryk när en våldsam översvämning drabbade Jidda 2009. Många hus rasade ihop fullständigt och kommer aldrig att återuppbyggas.

På den blåsiga, en halv miljon kvadratmeter stora, ökenplätten har tyska Bauer därför bankat ner 72 stycken 1,5 meter tjocka pålar ända till 110 meters djup, 44 stycken 1,8 meter tjocka pålar till 50 meter och ytterligare 154 pålar till varierande djup, allt för att klara den enorma tyngden av kilometerskrapan.

Pålningsarbetet är avklarat och i slutet av april inleddes arbetet ovan jord. Runt världens högsta byggnad ska så Kingdom City växa fram – en egen stad på fem kvadratkilometer med plats för 80 000 invånare och en miljon besökare årligen, till en kostnad av 20 miljarder dollar. Denna påkostade förort ska stå färdig om tio år.

Skyskrapan och den nya staden kommer att ligga strax intill King Abdul Aziz International Airport. När man står intill det många kilometer långa staketet ute i öknen dånar flygplanen in för landning skrämmande nära den plats där skrapan ska sticka upp genom molnen.

Precis som Burj Khalifa i Dubai, världens i dag högsta byggnad, får Kingdom Tower en tredelad, y-formad bas. Huvudarkitekten Adrian Smith frångick planerna på en rund, en kvadratisk eller en triangelformad bas vilka inte skulle klara tyngden. Saltinträngningen från Röda Havet anses numera avhjälpt genom en specialdesignad, extremt tät betongkonstruktion med mycket låg genomtränglighet.

En annan svårighet har varit att utforma skrapan med tanke på mycket besvärliga vindförhållanden. Närheten till det varma Röda Havet kan medföra våldsamma stormar från väster, och från öster tar vinden rejäl fart från närbelägna berg inåt landet. Med de tre ”benen” runt den kraftigt förstärka kärnan skapas en trappformig, avsmalnande design med sluttande ytor som ska hindra vinden att utveckla farliga, tornadoliknande virvlar runt skrapan.

Temperaturen i Jidda kan gå upp till skrämmande 50 grader och därför ska ingen fasad vara direkt vänd mot solen. Varje sida ska förses med en serie ”inskärningar” för att skapa nödvändig skugga. Y-formen minskar även insyn mellan lyxbostäder, kontor och femstjärniga hotell.

Ännu ett delikat problem är hur en halv miljon kubikmeter cement och 80 000 ton stål ska transporteras på höjden. 100 experter är knuta till jättebygget just för den detaljen. Mycket talar för en extra pumpstation på 600 meters höjd. Stommen i huset ska kraftigt förstärkas jämfört med Burj Khalifa (som har samma arkitekt) för att hindra extrema svängningar.

Antalet hissar kommer att slå rekord. 59 hissar varav fem ”dubbeldäckare” är planerade och hissbyte ska ske på tre avsatser. Tyngden av kablar och maskineri maximerar hisshöjden till 570 meter. Hastigheten sätts till 35 km/tim för att klara de snabba tryckförändringarna. Dessutom planeras 12 rulltrappor i skrapan.

Utsikten över Röda Havet utlovas bli spektakulär. På 157:e våningen, 502 meter över havet och öknen, planeras en utkiksplattform som ursprungligen var tänkt för helikoptrar. I dag utgörs utsikten av en marina, en idyllisk liten by och några badstränder där sedlighetspolisen parkerat sina fordon med hundra meters mellanrum.

Kingdom Tower med sin mix av lyxbostäder, shopping, femstjärniga hotell och konferenslokaler väntas inte generera stora vins­ter. Det är i stället den omgivande stadens planerade gallerior, hotell och bostäder som förväntas skapa överskott, precis som omgivningarna runt Burj Khalifa i Dubai.

Att Saudiarabiens och Mellanösterns största byggföretag, Saudi Binladin Group med 35 000 anställda som ska bygga skyskrapan, kopplas samman med grundarens beryktade son Usama, är ofrånkomligt. Företaget har bland annat byggt ut flygplatsen i Jidda, en 77 mil lång motorväg genom landet och nu senast en 601 meter hög byggnad i själva Mecka.

Kritiker hävdar att flera av världens högsta byggnader tillkommit strax före en ekonomisk kollaps: Empire State Building på 30-talet, World Trade Center på 70-talet, Burj Khalifa runt sekelskiftet. Det återstår att se om Kingdom Tower klarar av att bryta den traditionen.

900 000 ton armerad betong, stål och glas

Kingdom Tower, Jidda.

Höjd: hemligt, men minst 1 kilometer.

Kostnad: 1,3 miljarder dollar

Ägare: Kingdom Holding Company med flera.

Material: armerad betong, stål, glas.

Tyngd: 900 000 ton.

Kontors- och bostads­yta: 319 000 kvadratmeter.

Hissar: 59 varav 5 dubbla.

Huvudarkitekt: ­Adrian D Smith, USA.

Byggmästare: Saudi Binladin Group.

Hyresgäster: bland annat Four Seasons hotel.

Byggtid: uppskattningsvis 7 år.

Läge: fyra mil nord om Jeddah vid Sharm Abhur-vikens utflöde i Röda Havet.

Utkiksplattform: 502 meter.

Kingdom Holding: ägs till 95 procent av prins Al-Waleed bin Talal, värderas till 25 miljarder dollar; intressen i Walt Disney, Pepsico, Kodak, Apple, Hewlett Packard, Motorola, Time Warner, Newscorp, Citigroup plus mängder med fastigheter världen över. Grundat 1980.

Världens högsta hus

1. Burj Khalifa, Förenade Arabemiraten, byggd 2010.

2. Shanghai Tower, Kina, blir klar 2014.

3. Abraj Al Bait Tower, Saudiarabien, byggd 2012.

4. One World Trade Center, USA, blir klar 2014.

5. Willis ­Tower, USA, byggd 1974.

6. Taipei, Taiwan, byggd 2004.

7. Shanghai World Financial Center, Kina, byggd 2008.

8. International Commerce Centre, Hongkong, byggd 2010.

9. John Hancock Center, USA, byggd 1969.

10. Petronas Twin Towers, Malaysia, byggd 1998.

Per Luthander

Mer om: Skyskrapa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer