Bygg

Ödesdag för gruvarbetarna i Chile

Christer Gyllengahm, vd för Bergteamet som varit engagerad i ett av de tre räddningsförsöken i Chile. Foto: Paulina Holmgren
Bergteamets raisboringmaskin Rhino 2006 DC från det finska företaget TRB står i beredskap.
Räddningsmanskapet prövar räddningsburen Fenix på måndagen. Bilden är från en videoinspelning av träningspasset. Foto: Government of Chile/AP
Buren är inte mer än 6,6 decimeter i diameter och den timslånga färden upp till ytan blir trång. Foto: Hugo Infante/Government of Chile
De första 100 metrarna går Fenix i ett stålrör. Därefter, när berget är fastare och rasrisken mindre, går Fenix över 500 meter utan glidhjälp av stålröret. Foto: Hugo Infante/Government of Chile
Aldrig tidigare har någon borrat sig så djupt ned i ett enda svep med en traditionell bergborrmaskinen. Foto: Jorge Saenz/AP/Scanpix
Hålet har gjorts i tre omgångar - först med en 12-tums borrkrona, sedan med en något större och till sist en krona som åstadkommit ett hål med 660 millimeters diameter. Foto: Jorge Saenz/AP/Scanpix
Tusentals personer belägrar området med tält och husvagnar. Över hundra tv-team är där och mer än tusen reportrar från världens alla hörn. Foto: Jorge Saenz/AP/Scanpix
Gruvan rasade den 5 augusti och den 22 augusti kunde de första räddningsinsatserna påbörjas. Nu är första hålet klart en månad innan man trodde det var möjligt. Foto: Jorge Saenz/AP/Scanpix

NY VERSION. I natt ska räddningsburen Fenix vid den kollapsade guld- och koppargruvan i Chile prövas på allvar. En och en ska de 33 instängda gruvarbetarna plockas upp.

Publicerad

Resan upp från djupet kommer att ta en timme, enligt räddningsledningen.

Alla gruvarbetarna kommer att vara klädda  gröna overaller med sitt namn på bröstet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här