Ny akvedukt kan leda bilar under Göta kanal

2015-09-15 11:05  
En till akvedukt som den här i Ljungsbro är en bättre lösning än att bygga bro över Göta kanal, tycker Trafikverket. Foto: Ingegerd Svensson Yajjou

Det kan bli ytterligare en akvedukt längs Göta kanal. Trafikverket tycker att bilarna på E22:an kan passera under kanalen utanför Söderköping.

För några år sedan var det en båtlyft som skulle byggas utanför Söderköping. Den planen är dock skrotad av kostnadsskäl.

I stället har Trafikverket bestämt sig för en öppningsbar lågbro. Men nyligen har en akvedukt seglat upp som ett nytt alternativ. Det beror till stor del på att Jonas Danielsson kom in som ny projektledare vid årsskiftet.

- Jag tyckte inte att en öppningsbar bro var den bästa lösningen, då får vi bekymmer med stillastående trafik, och en akvedukt var inte studerad sedan tidigare, berättar han.

Nu har Trafikverket utrett akveduktalternativet och tycker att det verkar lovande. Men en akvedukt skulle bli ungefär 100 eller 200 miljoner kronor dyrare att bygga än brolösningen.

- Men jag tror att vi kan räkna hem den på sikt. Våra studier hittills visar att den vinner i längden om du väger in trafikekonomin, säger Jonas Danielsson.

Enligt utredningen skulle en akvedukt leda till mindre trafikstörningar på E22:an och på Göta kanal än broalternativet.

Nu ska Trafikverket undersöka marken på platsen för att se om det finns risk för framtida sättningar eller spridning av föroreningar från jordlagren. I oktober väntas verket fatta beslut om det blir en bro eller akvedukt på platsen.

Om Trafikverket bestämmer sig för en akvedukt kommer byggprojektet att försenas ungefär ett halvår. Byggstart skulle då kunna ske år 2020.

- Blir det en akvedukt behöver vi skruva om projektet lite och ta in ny kompetens, då tar det lite extra tid. Men än så länge är det osäkra siffror vi håller på med, säger Jonas Danielsson., säger Jonas Danielsson.

Sedan tidigare finns akvedukter längs Göta kanal vid Ljungsbro och Borensberg.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Linda Nohrstedt

Mer om: Göta kanal

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer