Bygg

Nu börjar svensk järnvägs största underhållsarbete

Arkivbild på Getingmidjan - sträckan mellan Stockholms central och Älvsjö. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

I sommar påbörjas det största underhållsarbetet hittills på svensk järnväg. ”Getingmidjan” mitt i centrala Stockholm, där rälsen och stålet är från 1950-talet, ska bli som ny.

Publicerad

Resenärer får leva med att tågtrafiken stoppas åtta veckor varje sommar fram till 2020.

Sedan 1871 har tågen genom Stockholm fått samsas på två ynka spår – två kilometer järnvägsspår mellan stationerna Stockholm central och Stockholm södra. Alla tåg till och från södra Sverige passerar denna sträcka.

Byggandet av Citybanan gör att Trafikverket i sommar kan dra i gång det planerade underhållet av den slitna sträckan, som i princip inte fått någon större renovering på 60 år. Såväl broar och tunnlar som spår, kontaktledningar och teknik ska moderniseras och bytas ut. Renoveringen ska ge getingmidjan en ny livslängd på 80 år. Prislappen blir 3,1 miljarder kronor, som tas ur Trafikverkets underhållsbudget.

Måndagen efter midsommar stängs trafiken av helt i åtta veckor. Dessa avstängningar fortsätter sedan fram till och med sommaren 2020. År 2021 ska det hela vara klart.

– Det är Sveriges mest nödvändiga järnvägsprojekt och det viktigaste projektet vi har på Trafikverket just nu. Jag kan inte tänka mig att vi haft något större underhållsprojekt på järnvägen tidigare, säger projektchefen Kent Sahlman till TT.

Byten för resenärer

Givetvis kommer detta att påverka alla de drygt 450.000 personer som brukar passera getingmidjan dessa åtta veckor varje sommar. Stockholm södra och Flemingsberg blir nya slutstationer dessa veckor. Där får resenärer gå av och byta till pendeltåg för att ta sig in till Stockholm central. Någon som ska åka mellan exempelvis Göteborg och Stockholm central får räkna med 20–30 minuter längre restid.

– Vi jobbar ju för att bytet ska bli så smidigt som möjligt för resenärerna. Vi sätter upp tillfälliga, tydliga skyltar som ska guida folk rätt. Så direkt när man kliver av sitt tåg ska man se en gul skylt, säger Kristina Bielke, projektledare på Trafikverket.

Över 400 tillfälliga skyltar ska sättas upp och totalt 50 informationsvärdar kallas in. Tågoperatörerna får ansvaret att informera inför resan, vid biljettköpet och under resan, för att få resenärerna att klara av sitt byte så lätt som möjligt.

Mycket folk

Ett annat problem blir att det kommer vara fullsmockat med folk på stationer som är byggda för vanliga pendeltåg och där det finns få kiosker och toaletter.

– Vi gör förbättringar och justeringar där som att till exempel sätta upp fler toaletter och platser där man kan släppa av folk med taxi och bil, säger Kristina Bielke.

Fler spår blir det inte, getingmidjan förblir smal. Men när allt är klart ska resenärerna märka skillnad.

– Det blir mer robust förstås, eftersom allt är helt nytt. Och det kommer att märkas. Antalet störningar ska vi minska, framför allt så ska det bli betydligt mindre risk för störningar som påverkar hela trafiken i Sverige, säger Kent Sahlman.