Nu börjar borrarna snurra under Malmö

2006-12-07 13:21  
Borrhuvudet på den ena maskinen

Två tunnelborrmaskiner startar den här veckan sin underjordiska resa genom kalkstenen under Centrala Malmö. I slutet av 2008 ska de ha borrat två 4, 5 kilometer långa tunnlar fram till centralstationen.

Två 120 meter långa tunnelborrmaskiner har börjat borra, skrapa och hacka sig fram genom den hårda kalkstenen 20 meter under byggnaderna, vägarna och parkerna i centrala Malmö.

Maskinerna ska kunna hålla en genomsnittlig hastighet av 83 centimeter i timmen, rena Autobahnfarten jämfört med det betydligt svårare tunnelbygget genom Hallandsåsen - som startade 1992 och beräknas var klar 2012.

Liksom tunnelborrmaskinen i Hallandsåsen är borrarna i Malmö mera tunnelfabriker på räls än enbart borrmaskiner. De borrar och mal sönder berget framför sig, klär tunnelschaktet med "lining" - prefabricerade betongelement med tätande gummilister - lägger ut räls, transporterar bort tunnelmassorna och en hel del annat.

Den större tunnelborrmaskinen i Hallandsåsen, från tyska Herrenknecht, kostade runt 500 miljoner kronor. Det är en 210 meter lång multimaskin som kan ställas om för att klara hårt likaväl som löst berg. Maskinerna i Malmö, specialbyggda för hård kalksten, kommer från samma tillverkare och går på 270 miljoner tillsammans. Alla tre maskinerna har kvinnonamn. Åsa heter borren i Halland, Anna och Katrin heter Malmöborrarna.

Maskinerna i Malmö går dygnet runt, med tre arbetslag på varje som avlöser varandra. Efter 20 timmars borrande stängs maskinerna av i fyra timmar då de servas.

Betongsegmenten, som tillverkas i en centralt belägen fabrik, är mindre än i Hallandsåstunneln, 1,8 respektive 2,2 meter. I Malmö går det åt 40 000 sådana segment. 80 per dygn ska monteras.

Varje borrmaskin i Malmö har en diameter på nio meter, väger 1 330 ton och har effekten 4000 kW vid full drift.

Citytunneln är inte bara en tunnel utan en hel dubbelspårig järnväg på totalt 17 kilometer, mellan Malmö centralstation och Öresundsbron. Tunneldelen är sex kilometer, varav 4,5 kilometer borras under jord och 1,5 kilometer schaktas ovanifrån.

Slutkostnaden för Hallandåstunnel är beräknad till 7,5 miljarder kronor om inget oförutsett inträffar. Citytunneln beräknas gå på knappt tio miljarder.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer