Nu är Slussenbron på plats: ”Mycket som skulle klaffa”

2020-04-20 07:30  

Att bygga en bro i Kina och sedan montera den i skruvhål som borrats i Stockholm är ingenting för den som tycker att "lite snett också är rakt". När den nya bron vid Slussen nu kommit på plats har mätning och millimeterpassning varit helt avgörande.

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlände till Stockholm på båt från Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hårt och noggrant för att få in stålkonstruktionen på sin exakta och slutliga plats.

Här kan du följa hur arbetet har gått till.

Först drogs bron ungefärligt, på en decimeter när, på plats av bogserbåtar med grova vajervinschar. Men därefter blev det mer precisionsarbete.

– Sedan dess har vi hållit på med att finjustera in bron på millimetern exakt där den ska ligga. Då använder vi oss av stora domkrafter och trycker i olika ändar för att få den på rätt plats, säger David Karlsson som är produktionschef för Slussenbron.

Mycket mäta

Noggranna mätningar har varit avgörande för att få den stora bron att passa på sin plats.

– Det var mycket som skulle klaffa vilket gjort att vi har fått mäta väldigt mycket. Sista mätningen gjorde vi när vi stod ute på fartyget vid Stadsgården. Då gjorde vi den slutgiltiga mätningen för att se om något hade hänt under transporten för att veta att bron verkligen skulle passa in.

Och det är inte bara bron och fundamenten som mätts. Man har också varit tvungen att hålla noga koll på vattenståndet i Saltsjön.

Läs mer: ”Uppe på Slussenbron blir storleken verklig”

För att flytta bron i höjdled i det begränsade utrymmet mellan Gamla stan och Södermalm har de pontoner som bron haft under frakten fyllts med vatten. Men arbetet har försvårats av att vattenståndet kan variera med upp till tre decimeter under en dag.

– Om vi står där och pumpar in vatten i de här pontonerna, vilket tar ganska lång tid för att komma ner med bron så att den hamnar på sitt stöd, så kommer vi ut efter fikat och det är helt plötsligt en decimeter högre vatten. När vi sänker ner någonting och ska passa in nån skruv i ett skruvhål och tar en paus kan det vara så att den åkt av när vi kommer ut igen, säger David Karlsson.

Skruvhålen passar

Men trots utmaningarna tycker han att arbetet har gått väldigt bra.

– Alla skruvhål och allting som vi har gjort på plats har passat ihop med det vi har byggt på andra sidan världen. Det är coolt. Jag är mycket nöjd med allt hur det har gått hittills.

Nu pågår några sista finjusteringar, bland annat för att få de lager på plats som möjliggör för bron att röra sig beroende på utomhustemperaturen. När det är varmt växer bron och när det är kallt krymper den.

Asfalt och guldfärg

Samtidigt byggs ställningen till det tält som ska sitta över bron fram till någon gång i sommar. Under tältet kommer det göras bland annat beläggningsarbeten.

– Det ska på rostskydd och sedan asfalt. Och så ska vi montera toppföljare på räcket, handledare och belysningsstolpar och helt enkelt färdigställa bron, säger David Karlsson.

Även målningen av bron i den slutliga guldkulören återstår. Den kommer att ske i flera etapper. Sedan är det planerat att bron ska öppna för trafik någon gång i höst.

Fakta: Huvudbron vid Slussen

Material: Stål.

Mått: 140 meter lång, 45 meter bred med en vikt på över 3 000 ton.

Beräknad livslängd: 120 år.

Stålkonstruktionen har byggts färdig i sin helhet i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.

Bron har transporterats till Stockholm med lastfartyget Zhen Hua 33, ett så kallat semi-submersible ship som kan sänkas flera meter under vattenytan. Fartyget är 227 meter långt och 43 meter brett.

Källa: Stockholm stad och Slussenprojektet

Beatrice Nordensson/TT

Mer om: Slussen Bro

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer