Norge bygger 1 700 meter lång skeppstunnel

2017-04-07 13:53  

I Norge ska man bygga världens första fullskaliga skeppstunnel. 2023 ska de första fartygen glida igenom Stad-tunneln.

I onsdags blev det formellt klart. Norge beslutade att ta med Stad Skeppstunnel i sin ”Nasjonal Transportplan”(NTP 2018-2029). Därmed blir landet först ut i världen med att bygga en fullskalig skeppstunnel.

– Det är glädjande nyheter och ligger i linje med de rekommendationer som Kystverket har givit i sin konsekvensutredning. Det är fortfarande många bitar som måste falla på plats innan själva byggandet kan börja, men vi har tidigare sagt att byggstart som tidigast kan ske 2019, säger Terje Andreassen, Kystverkets projektledare för Stad skeppstunnel, i ett uttalande.

Att tunneln hamnar just här handlar om naturens krafter. Havet runt halvön Stadlandet är en av de mest väderutsatta och farligaste sträckorna längs norska kusten, tunneln innebär en säkrare och snabbare rutt. Planer på en skeppstunnel har funnits länge, men det var först för tre år sedan som en första projektplan utarbetades.

– Det är tydligt att det finns ett stort intresse för projektet. De senaste veckorna har vi skickat bilder och gjort intervjuer med journalister i Storbritannien, USA, Tyskland, Polen, Brasilien, Argentina och Australien. Och intresset blir nog än större när själva bygget påbörjas, säger Andreassen.

Läs mer:

Läs mer: Norge gör klart för största fartygstunneln

Tunneln, som är 1 700 meter lång, 37 meter hög ovan ytan (49 meter total höjd) och 36 meter bred – tillräckligt stort för många fraktfartyg samt passagerarskepp som trafikerar Hurtigruten. Enligt beräkningar ska skeppen kunna köra genom tunneln i en hastighet på 3-4 knop, vilket innebär att färden avklaras på en kvart.

Tunneln har en projekterad kostnad på 2,7 miljarder och bergsprängningen kommer att ske med konventionella metoder med tunnelborrigg och pallrigg. Totalt kommer runt tre miljoner kubikmeter fjäll plockas bort – ett arbete som beräknas ta 3-4 år.

Stenmassorna ska användas bland annat till att etablera ett nytt industriområde i närområdet.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Stad skippstunnel

– Längd: 1 700 meter

– Totalhöjd: 49 meter

– Höjd över vattenytan 37 meter

– Tunnelbrädd: 36 meter

– Areal på tvärsnitt: 1 625 m2

– Volym uttag fast fjäll: Ca. 3 miljoner m3. Motsvarar ca 8 miljoner ton sprängt berg

– Beräknad byggkostnad: Ca. 2,7 miljarder norska kronor

– Beräknad byggtid: Ca 3-4 år

– Beräknad byggstart: 2019

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt