Lyckad sista sänkning för Citybanan

2013-08-07 15:13  

Det var trångt om utrymmet på Riddarfjärdens botten, men nu ligger det tredje och sista elementet till Citybanans sänktunnel på plats. Sänkningen genomfördes framgångsrikt under tisdagen.

I Riddarfjärden ligger berget för djupt för att bygga en vanlig bergtunnel. Därför byggs Citybanan mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen i form av en sänktunnel.

Den bildas genom att tre stora stållådor kläs med betong invändigt, sänks ner i vattnet och förbinds med varandra under vattenytan. Men processen att sakta sänka ner de stora elementen och placera dem på bottenstöd är ett riktigt precisionsarbete. Det mittersta elementet, som sänktes under tisdagen, får inte avvika mer än 2,5 centimeter åt något håll.

- Det gick väldigt bra, vi följde tidsplanen precis. I dag håller vi på och finjusterar i höjder och läge för att på eftermiddagen öppna upp kammaren mellan tunneldelarna, då kommer vi att se hur riktningen är, och om vi måste rikta upp den, säger Thomas Lindberg, projektchef på konsortiet JV Söderströmstunneln, som bygger sänktunneln.

Under sänkningen kontrolleras elementets position med hjälp av GPS-teknik. Men när kammaren mellan det mittersta och det södra elementet öppnas upp kan personal gå in med mer avancerad mätutrustning för att försäkra sig om den exakta placeringen. Först då framgår om elementet har klarat toleranserna.

- Det kommer vi att veta sent i kväll någon gång, säger Thomas Lindberg.

Elementet har placerats mellan de två andra stållådorna, som har sänkts på plats tidigare under sommaren. Därför var det trångt om utrymmet under tisdagens sänkningsprocess.

- Vi hade mindre än en meter i glapp mellan elementen så det var ganska trångt att knö in den där. Man vill inte gärna köra på, för då kan man skada fogar, berättar Thomas Lindberg.

För att få plats med det mittersta elementet har det norra elementet dragits in en bit i ett så kallat foghus. Om ungefär en månad räknar man med att kunna skjuta ut det igen för att svetsa ihop det med det mittersta elementet.

I oktober räknar Thomas Lindberg med att alla tre stållådorna har förbundits med varandra så att byggnadsarbetarna kan gå från Söder Mälarstrand till Riddarholmen inuti sänktunneln. Men då återstår fortfarande gjutningsarbeten vid fogarna och installationsarbeten.

Tidigare i somras drabbades tunnelarbetet vid Riddarfjärden av en dödsolycka. En man anställd vid den irländska företaget ICDS omkom efter ett fall när han arbetade med pumpanläggningen i det mittersta tunnelelementet.

- Det är ett stort misslyckande. Vi försöker fokusera ännu mer på säkerhetsarbetet nu och har infört kravet att man måste vara minst tre när man jobbar inne i tunneln. Innan hade vi att man skulle vara minst två, så en fick lämna den skadade för att kalla på hjälp och det känns inte bra, säger Thomas Lindberg.

Polis och Arbetsmiljöverket utreder vad som orsakade olyckan.

Sänktunneln

De tre stålelementen som ska bilda sänktunneln är cirka 100 meter långa, 20 meter breda, 10 meter höga och väger cirka 20 000 ton.

Stålelementen har tillverkats i Tallinn och bogserats över Östersön. Invändig gjutning har skett vid Underås, norr om Södertälje, och vid Söder Mälarstrand.

Sänkningen görs genom att tankar inuti elementen successivt fylls med vatten.

För att sänktunneln ska kunna röra sig vid temperaturvariationer i vattnet har man byggt ett foghus på Riddarholmen. Det är en betongkonstruktion med en stor gummifog som tillåter elementet att röra sig sex centimeter i längdled.

Citybanan

Citybanan omfattar sex kilometer tågtunnel genom Stockholm, en järnvägsbro i Årsta och två nya stationer.

Bygget fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm och ska ge tätare och punktligare tågförbindelser i Stockholmsregionen och hela landet.

Som mest arbetar 2 500 personer på Citybanan, som ska vara klar 2017.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt