Bygg

Lyckad sista sänkning för Citybanan

Det sista tunnelementet till Citybanans sänktunnel vinschades i läge under måndagen. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Tidigt på tisdagsmorgonen påbörjades sänkningen. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Under vatten ska elementet anslutas till de övriga två elementen som redan ligger på plats på Riddarfjärdens botten. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Thomas Lindberg. Foto: JV Söderströmstunneln

Det var trångt om utrymmet på Riddarfjärdens botten, men nu ligger det tredje och sista elementet till Citybanans sänktunnel på plats. Sänkningen genomfördes framgångsrikt under tisdagen.

Publicerad

I Riddarfjärden ligger berget för djupt för att bygga en vanlig bergtunnel. Därför byggs Citybanan mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen i form av en sänktunnel.

Den bildas genom att tre stora stållådor kläs med betong invändigt, sänks ner i vattnet och förbinds med varandra under vattenytan. Men processen att sakta sänka ner de stora elementen och placera dem på bottenstöd är ett riktigt precisionsarbete. Det mittersta elementet, som sänktes under tisdagen, får inte avvika mer än 2,5 centimeter åt något håll.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här