Kölnras stoppade Metron i Köpenhamn

2009-03-30 10:51  

Rasolyckan under stadsarkivet i Köln gav efterskalv i Köpenhamn. De danska trafikpolitikerna fick kalla fötter och den planerade utbyggnaden av Metrocityringen under Marmorkyrkan avstannade.

Politikerna i trafikutskottet drog, enligt danska Ingeniøren, i bromsen i mitten av mars. Detta i väntan på undersökningar och försäkringar om att något likande ras inte kan ske i Köpenhamn. Kyrkoministern Birthe Rønn Hornbech kontaktat transportministern Lars Barfoed i frågan.

Marmorkyrkan är, precis som Kölns stadsarkiv, en tung byggnad. Till saken hör också att sakkunniga påpekat likheterna i markförhållanden mellan Köln och Köpenhamn, med sand, grus och högt grundvatten.

Men nu har utskottet enats om att flytta tunnelbanan så att den passerar 1,7 meter från Marmorkyrkan, eller Frederiks kirke som den också heter, vid Store Kongensgade. Tunnelbanan ska också grävas två meter djupare. Då får man ett tjockare kalklager mellan kyrkan och den nya borrplatsen.

- Nu kan arbetet med Cityringen gå i gång. Det är en stor och viktig dag för den kollektiva trafiken i Danmark, den får ett markant lyft, sa transportministern till Ingeniøren, efter att i torsdags ha skrivit under det kostsamma Köpenhamnsprojektet som beräknas till 18 miljarder danska kronor.

Bygget av Cityringen är det största anläggningsprojektet i Köpenhamn sedan andra världskriget.

Den 3 mars i år inträffade den svåra rasolyckan i Köln, just i samband med ett tunnelbanebygge. Två personer dog och stadsarkivet förstördes i raset.

15,5 kilometer tunnel

Cityringen ska bli en 15,5 km lång tunnel under Köpenhamns city, brokvarteren och Frederiksberg. Det blir 17 stationer. Bygget är planerat att starta 2010, efter det att arkeologerna genomfört vad de kallar Nordeuropas största arkelogiska utgrävning hittills. Källa: Ingeniøren

Tiina Moilanen Demargne

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt