Kolmårdens nya monsteråk – i trä

2016-06-24 07:00  

Wildfire är namnet på Kolmårdens nya bergochdalbana, som med sina 1 300 meter är norra Europas längsta träbana.

(Texten har uppdaterats). Det regnar när Ny Teknik besöker Kolmårdens djurpark. Tillsammans med en skara lyckligt lottade skolungdomar, bergochdalbane-entusiaster och pressuppbåd har banan öppnats för en premiärtur – tre dagar före helgen när attraktionen skulle ha öppnats.

Enligt Peter Osbeck, attraktionschef, har vi faktiskt tur med vädret: banan går snabbare i regn, eftersom friktionen är lägre när rälsen blivit blöt. Sträckan från det första backkrönet kan som snabbast ta runt 55 sekunder, som längst över 60.

– Banan kommer att gå ännu snabbare när den blivit inkörd, det är precis som med en bil, säger Peter Osbeck.

Banans namn, Wildfire, är engelska för skogsbrand och avgångsplattformen är prytt med yxor och ett förmanskontor som hämtat från ett amerikanskt timmerkompani på 1800-talet.

Skogstemat passar området, alla vi som kan vår Selma Lagerlöf vet ju hur platsen beskrivs i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige: De märkte snart, att om de bara fore förståndigt fram, kunde de få sitt levebröd av skogen likaväl som av åkern och av gruvan. Och då kommo de att betrakta den på annat sätt än förut. De lärde sig att vårda den och älska den. De glömde alldeles bort den gamla fiendskapen och ansågo skogen som sin bästa vän.

Peter Osbeck berättar om träbyggets bakgrund. Det amerikanska företaget som byggt banan, Rocky Mountain Construction, var från början inställda på att använda nordamerikanskt virke.

– Vi var intresserade av svenskt trä, vi ville inte ta hit trä från Sydstaterna. Att skeppa det i fem veckor över Atlanten är inte direkt miljösmart.

– Så då skrev vi in en klausul att om vi kunde få fram trä av tillräckligt bra kvalitet så skulle vi använda svenskt trä, säger han.

Det lyckades. Johan Padel är vd på Holmen Timber som levererat virket, av tallar uppvuxna i Hälsingland.

– Vi har letat efter senvuxen tall och där är det kort växtsäsong och tätare mellan årsringarna, säger han.

Den senvuxna tallen, alltså träd som vuxit långsamt, har högre densitet och hårdhet än andra.

– Vi har en röntgen på vårt sågverk i Iggesund där vi röntgat alla stockar. Vi har tittat på densitet och kviststorlek för att få fram bra kvalitet, säger Johan Padel.

För att kunna leverera virke till Wildfire var Holmen också tvungna att höja sin säkerhetscertifiering, från hållfasthetsklass C30 till C35.

Hyvling och hållfasthetssortering av virket har genomförts på Holmens sågverk i Braviken, utanför Norrköping.

– Det är 30 minuters leveranstid från sågen och hit, lite skillnad från Sydstaterna, säger Peter Osbeck.

Efter drygt 90 sekunders åkning på Wildfires timmerdoftande bana susar vagnen in efter en blöt färd, och 24 omtumlade provåkare får kliva ut. Douglas Ekström-Ahlby, medlem i American Coaster Enthusiasts, är en av dem:

– Det kan inte bli bättre! Det var full action hela tiden, men aldrig obehagligt. Den skakar inte, utan kör mjukt, utan plötsliga kast.

– Och så är den vacker, hela banan är som ett konstverk i sig!

Följ med på ett åk i Wildfire:

 

Wildfire

Topphastighet: 113 km/h.

Banans längd: 1 300 meter.

Höjd: 57 meter.

Kapacitet per timme: 960 personer/timme.

Sittplatser per tåg: 24 personer.

Längdgräns: 120 cm.

Under åkturen utsätts passagerarna för G-krafter på omkring 4 G till -1 G, när de lättar från sätet.

Källa: Kolmården

Banans framtid avgörs i höst

Under sommaren kommer många att åka i Wildfire, men  för Kolmårdens ägare blir det också en väntan på ett avgörande i rättsprocessen om banans framtid.

Mark- och miljööverdomstolen förväntas i september avgöra om banan har bygglov eller inte, efter att flera grannar drivit ärendet hela vägen till den högsta miljöinstansen. Blir det ett negativt besked för Kolmården kan banan behöva rivas.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer