Klart för 18 500 bostäder i första Sverige-avtalet

2017-02-10 12:58  
Foto: Pixabay

Den lättaste etappen av Sverigeförhandlingen är klar. För Helsingborg och Lund ger det underskrivna avtalet välkomna miljoner till ny infrastruktur. Hur det ska gå för stommen i projektet, höghastighetsjärnvägen, är osäkert.

(Artikeln har uppdaterats)

Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har sagt att de anser att det blir för dyrt att bygga nya stambanor för höghastighetstågen. Men Sverigeförhandlingen jobbar vidare med sikte på att i slutet av året presentera ett sådant förslag för regeringen.

– Det ligger inte i vårt uppdrag att syssla med parlamentarisk förankring, säger förhandlare HG Wessberg.

Han konstaterar att regeringen har sagt att höghastighetsbanorna ska byggas, i den takt ekonomin tillåter, och att ingenting har ändrats för Sverigeförhandlingens del.

Först i mål av alla de olika delförhandlingar som pågår blev Lund och Helsingborg, som tillsammans lovar att bygga 18 500 nya bostäder. I gengäld får de statliga miljoner till spårväg i Lund, expressbussar i Helsingborg och nya cykelbanor och cykelgarage i båda städerna. Senare väntar liknande avtal med Malmö, Stockholm och Göteborg.

Läs mer:

Läs mer: Förhandling om supersnabbtåg kärvar

HG Wessberg säger att han ofta får frågan om inte de nya bostäderna hade byggts ändå.

– De flesta kommuner vill bygga i alla fall, men jag är övertygad om att vi på marginalen gör det här jobbet enklare och snabbare för kommunerna.

Anders Almberg (S), kommunstyrelseordförande i Lund, säger att staden planerar för att växa med en ny stadsdel i Trelleborgs storlek, det vill säga 40 000 – 50 000 nya invånare. Avtalet med Sverigeförhandlingen har stor betydelse, anser han.

– Både i volymer och i hastighet påverkar detta i Lund.

Helsingborg vill för sin del på sikt utökas med ”ett nytt Ängelholm”, det vill säga 40 000 nya invånare, berättar Peter Danielsson (M), kommunstyrelseordförande. De nya statliga pengarna till två expressbusslinjer inom staden kommer att göra skillnad.

– Den strukturbildande kollektivtrafik som vi nu får på plats möjliggör ett antal nya lägen att bygga på. En del hade sannolikt bebyggts, men inte alla, säger han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt