Bygg

Kina vill bygga världens längsta tunnel

Bild på lastbilskön fram till tunnelmynningen på kanaltunneln i Calais. Den nya kinesiska tunneln kommer att bli tre och halv gånger så lång. Foto: Louise Nordström / TT & South China Morning Post
Foto: South China Morning Post

Den 135 km långa tunneln ska förena Kina och Taiwan med tågkommunikation. Bygget skulle vara en av de största utmaningarna under 2000-talet.

Publicerad

Tanken att bygga en tunnel mellan Kina och Taiwan har funnits i många år, men först på senaste tiden så har forskare och ingenjörer tagit tag i projektet. Tunneln är planerad att bli 135 kilometer lång, en sträcka som ökat i planeringen, och som är tre och en halv gånger så lång som Kanaltunneln mellan England och Frankrike, det skriver South China Morning Post.

Tunnelbygget blir en stor utmaning med ordentliga prövningar. Den börjar vid Pingtan Island, Fujian, ett pilotområde och frihandelszon som inrättades av Peking i Fujian-proviunsen 2013 för att öka handeln med Taiwan. Därifrån ”dyker den ner” 200 meter för att ta sig igenom komplexa bergslag, som hård granit. Men den måste även undvika minst två stora utsatta jordbävningsområden, för att sedan återvända uppåt mot Hsinchu, en kuststad nära Taipei där tunneln når sitt slut.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här