Jättetunnel klar i förtid

2011-10-10 14:25  

Världens längsta järnvägstunnel, Gotthard Basistunnel, kan öppnas ett år före senaste tidplanen.

De två tunnelrören är med sina 57 km världens längsta järnvägstunnel. Bygget startade 1993 och betraktades så sent som förra året som 1,5 år försenat. Man räknade då med att kunna starta trafiken genom de schweiziska alperna 2017.

Men arbetet har flutit på bra och trafikministeriet, byggherren och schweiziska järnvägarna räknar nu med att kunna öppna tunneln för trafik redan i december 2016.

Tunnelborrningen är klar. Nu återstår att lägga ut 290 km räls och flera tusen kilometer glasfiberkabel och elektriska ledningar. Rälsen vilar på 131000 kubikmeter betong i stället för den traditionella bädden av krossad sten. Tågövervakningssystemet ETCS ska se till att tågen håller tillräckligt avstånd från varandra. I tunnlarna finns över 400 nödtelefoner. All utrustning måste tåla en temperatur på 50 °C som råder inne i tunneln.

Hur omfattande trafiken blir inledningsvis bestäms först 2014. Tunneln är dimensionerad för upp till sju tåg i timmen i vardera riktningen.

Persontåg får köra högst 250 km/h och godståg 160 km/h.

Tack vare tunneln ska lastbilstrafiken mellan norra och södra Europa genom Schweiz minska.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt