Bygg

Jättetunnel klar i förtid

Världens längsta järnvägstunnel, Gotthard Basistunnel, kan öppnas ett år före senaste tidplanen.

Publicerad

De två tunnelrören är med sina 57 km världens längsta järnvägstunnel. Bygget startade 1993 och betraktades så sent som förra året som 1,5 år försenat. Man räknade då med att kunna starta trafiken genom de schweiziska alperna 2017.

Men arbetet har flutit på bra och trafikministeriet, byggherren och schweiziska järnvägarna räknar nu med att kunna öppna tunneln för trafik redan i december 2016.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här