Jakt inleds på orsaker till stora broraset

2017-07-14 15:05 TT  
Det rasade brobygget i Ludvika. Foto: Ludvika kommun

Den ställning som skulle hålla uppe formen under gjutningen var helt enkelt för vek, bedömer Lukasz Sobon, projektledare G&M.

Tolv byggarbetare skadades när en gjutform med betong kollapsade vid ett brobygge i Ludvika. Tillståndet är stabilt för dem som ligger kvar på sjukhus.

– Först och främst tänker man ju på människorna som drabbats och deras anhöriga, säger Christer Persson, ombudsman på Byggnads med ansvar för Dalarna.

Han säger att han inte kan minnas någon lika stor olycka tidigare i regionen.

Vad han vet var det inga av Byggnads medlemmar som var inblandade. De flesta, kanske alla, var anställda hos en polsk underentreprenör, ett stort företag, till Skanska. Enligt företagets hemsida har deras många medarbetare stor erfarenhet av liknande byggen, särskilt broar. Företaget har verksamhet i, förutom Polen, Sverige, Norge och Island samt är på väg in i Finland.

– Man kan ställa sig frågan om att Skanska, när man vinner upphandlingen, väljer att sälja bort jobbet, säger Christer Persson och antyder att det kanske blev billigare för Skanska att göra så.

Persson säger att han inte vill spekulera i orsaker till olyckan eller brister som kan ha bidragit till det som skett. Han konstaterar att trycket är hårt i byggbranschen men har inga belägg för att stress skulle vara en faktor bakom olyckor.

Larmet om olyckan vid bygget av den nya Kajbron, intill Ulrikakyrkans kyrkogård, kom strax efter klockan 14 i går och en stor räddningsinsats drog i gång. Under gjutningen av brobanan över järnvägen var det något som gick fel. Formen med betongen rasade ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig.

Tolv personer skadades och fördes till sjukhus i Falun, Ludvika och Örebro. Enligt landstinget i Dalarna var sex av dem allvarligt skadade. Det handlar om krosskador, klämskador och trauma. Ingen av de drabbade har livshotande skador.

Polisen bevakar nu olycksplatsen som är avspärrad och Arbetsmiljöverket har under dagen varit på plats för inspektion.

– Deras rapport avgör hur vi sedan går vidare. Framkommer det sådana brister att det är fråga om brott kommer vi in i bilden men om det är en ren olyckshändelse är det inget mer för oss att göra, säger Stefan Wickberg, pressinformatör hos polisen Region Bergslagen.

Det var arbetare från det polska företaget G&M som skadades när det som skulle hålla uppe gjutformen vek sig.

– Det är en katastrof, säger projektledaren Lukasz Sobon till TT.

Han har ägnat tiden sedan händelsen åt att se till att de anställda som hamnat på sjukhus får den vård och det stöd de behöver. Han säger att Skanska är till stor hjälp i det arbetet och att företaget har de försäkringar som krävs för att de olycksdrabbade ska få hjälp.

Han är övertygad om att skulden ligger någon annanstans än hos det företag han arbetar för. Den ställning som skulle hålla uppe formen under gjutningen var helt enkelt för vek, bedömer Lukasz Sobon. Bygget av stödet för formen låg på ett svenskt företag som G&M samarbetat med i flera tidigare projekt, utan problem.

– Det kan inte vara ett misstag från vår sida, säger Sobon som tror att någon räknat om eller kalkylerat fel på ett sätt som gjort att stöden för formen inte klarade vikten den skulle ha gjort.

Han säger att undersökningen får ge svaret.

– Det viktigaste nu är våra anställda och hur de klarar sig, säger han.

Den person som fördes till Örebro har opererats i flera timmar, en annan har ryggskador och flera har brutit ben. En del av de anställda har kunnat åka hem till Polen, men Lukasz Sobon är mycket kritisk till att de inte ens fick hämta sina kläder eller legitimationer inne på arbetsplatsen, med hänvisning till polisens undersökning av olyckan.

I vintras skedde en liknande händelse längs E6 söder om Göteborg då gjutningen av en så kallad ekodukt havererade. Läs mer här: Här är felräkningen som sänkte djurbron

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS