Ironman ska eldas med metanol

2010-02-19 07:32  

Ironman - det klimatsmarta järnverk som LKAB, Statoil och Höganäs vill bygga i Tronheim, kan stå färdigt om fyra år. Enda hindret är nu de norska myndigheterna.

Världens första "koldioxidfria" järnverk där utsläppen av koldioxid reduceras med 80-90 procent, kan tas i drift om fyra-fem år, enligt den förstudie som kommer om några dagar.

Enligt studien finns det inte längre några allvarliga hinder mot att förverkliga projektet, som kallas ”Ironman”.

Enda tänkbara hindret är om de norska miljömyndigheterna säger nej.

- Det troliga är att vi kan ta det slutliga beslutet i sommar, säger Mats Hallin, produktchef på LKAB, till Ny Teknik.

I så fall kan LKAB, Statoil och Höganäskoncernen börja bygga järnverket nästa år och tas i drift senast 2015.

Enligt förstudien kommer järnverket att kosta omkring fem miljarder kronor.

- Men vi hoppas kunna reducera den summan en aning. Vi diskuterar just nu priser och leveranser med företag som levererar process- och andra utrustningar, säger Mats Hallin.

Naturgas omvandlas till metanol
Järnverket ska byggas i Tjeldbergodden några mil utanför Trondheim.

Där har Statoil en fabrik där man konverterar naturgas till metanol – som ska ersätta smutsigt kol och koks som värmekälla och reduktionsmedel i ugnsprocessen.

Denna ”direktreducerande” framställningsprocess har hittills bara använts i begränsad omfattning, framförallt i järnverk i Mellanöstern och Nordafrika.

- Vi kommer att göra rejäla minskningar av koldioxidutsläppen, vi räknar med en reducering av utsläppen med mellan 80 och 90 procent jämfört med en traditionell masugn, säger LKABs vd Lars-Erik Aaro.

Teoretiskt går det komma till ner till en utsläppsnivå på åtta procent.

Billigare med nya metoden
Det järn som framställs av LKABs ”gröna” pellets och direktreduceras med metanol kan också bli billigare än dagens järn.

- Priset på norsk naturgas och metanol är så gynnsamt att vi räknar med att kunna pressa kostnaderna i produktionsprocessen radikal, säger Mats Hallin.

Hur koldioxiden ska tas tillvara är ännu inte fastställt. Det har diskuterats att deponera den i saltlager eller tomma gasfält ute till havs.

Ny Teknik skrev om planerna när de offentliggjordes förra året.

Hans Dahlquist

Mer om: LKAB Statoil

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer