Historisk sänkning av tunnelelement i Göta älv

2017-12-08 15:41  

Första delen av Göteborgs nya sänktunnel har sänkts ned i Göta älv. Trafikverket ser det som en historisk händelse.

Sänktunneln i Marieholmsförbindelsen byggs genom att tre separata tunnelelement bogseras ut i Göta älv och sänks ned, ett efter ett. Väl under vatten förbinds de med varandra.

I lördags påbörjades sänkningen av det första elementet, ett precisionsarbete som tog ungefär ett dygn.

– Det är väldigt imponerande att man lyckas få ett så stort element så exakt. Det är svårt i strömmande vatten, berättar Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Enligt Trafikverket byggs bara ett sänktunnelprojekt om året i hela världen.

– Sänkningen av tunnelelementet är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sänkningen är inte bara ett spektakulärt och komplicerat moment, utan också något unikt, säger Stein Kleiven.

Ny Teknik har tidigare beskrivit de olika stegen för att bygga sänktunneln i Marieholmsförbindelsen. Själva sänkningen går till så att invändiga tankar fylldes med vatten. Ett vajersystem, bogserbåtar och dykare används för att kontrollera positionen. Dykarnas uppgift är också att bevaka så att inga skador uppstår på tunneldelen eller på gummipackningen som ska sitta mellan tunneldelarna.

Bottnen på Göta älv har muddrats ut så att tunneln inte ska störa fartygstrafiken. Det första elementet placeras på ett djup om ungefär 15 meter.

En utmaning i sänkningsprocessen är att vattnet i älven har olika densitet vid olika djup på grund av blandningen av sött och salt vatten.

– Vi hade väldigt mycket monitorering och mätningar lite överallt för att se att det låg exakt. Och sänkningen gick långsamt och säkert, säger Stein Kleiven.

Nu pågår arbete med att stabilisera elementet med hjälp av stenkross. I februari eller mars ska det andra elementet sänkas ned i älven och senare under hösten blir det dags för element nummer tre.

Färdig år 2020

Varje tunnelelement i Marieholmstunneln väger cirka 25 000 ton och är ungefär 100 meter långt, 30 meter brett och 10 meter högt.

Marieholmstunneln ska vara klar 2020. Syftet är att minska sårbarheten i Göteborgs trafik och avlasta Tingstadstunneln.

Tunneln byggs av tyska Züblin i konsortium med nederländska Boskalis.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt