Hissarna svävar på magnetfält

2017-06-28 17:07 Anna Orring  

Thyssenkrupp gör verklighet av sin magnethiss. Nya Berlinskrapan East Side Tower blir först i världen med att skippa kabelhissar.

”Det här är ingen vanlig upp och ner-hiss!” säger Willy Wonkas i barnboken Kalle och chokladfabriken.

Samma kan sägas om tyska teknikföretaget Thyssen Krupps magnethiss, som kan gå både vertikalt och horisontellt. I stället för en stålvajer eller annat slags rep som håller hisskorgen drivs företagets nya hiss Multi av en inbyggd linjärmotor och svävar fram över ett magnetfält. Det är samma teknik som används i maglevtåg (magnetisk levitation).

Thyssen Krupp berättade 2014 att tester skulle starta. Nu byggs ett 246 meter högt testtorn i Rottweil i Tyskland, där testerna ska genomföras i full skala.

En första kund är också klar. Fastighetsbolaget OVG Real Estate ska bygga East Side Tower i Berlin, en 140 meter hög kontorsbyggnad som enligt OVG ska bli ett ”flaggskepp för innovativt byggande”.

Läs mer: Hissen som går åt alla håll

Med magnethissen kan fler hisskorgar vara igång samtidigt i byggnaden, eftersom de också kan färdas i de horisontella gångarna, jämfört med i hus med enbart vertikala hissar. Det gör att mindre volym behöver användas för hisstransporterna utan att dra ned på kapaciteten.

I den här filmen går det att se en del av hur växlingen ser ut, där hisskorgen ändrar riktning:

Höghusforskaren och arkitekten Antony Wood från organisationen CTBUH, Council on Tall Buildings and Urban Habitat, kallar magnethissen det största som har hänt inom hisstekniken på mer än 160 år. Då kom säkerhetsanordningen med bromsar för hisskorgar, som banade väg för de moderna personhissarna.

– Det här gör det möjligt för att förändra industrin helt, och förändra hur höga byggnader utformas, säger Antony Wood i ett pressmeddelande från Thyssen Krupp.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS