Här byggs vägen till Saab

2009-12-21 14:21  

Den gamla krokiga väg 45 mellan Trollhättan och Göteborg rustas upp till en modern fyrfilig Europaväg. Allt för att hjälpa Saab att överleva. Och bygget fortsätter trots nedläggningsbeskedet för Saab.

Bana Väg Väst är ett samarbetsprojekt mellan Vägverket och Banverket med fyrfältväg och dubbelspårig järnväg mellan Trollhättan och Göteborg.

Den gamla riksväg 45 blir E 45 med fyra körfält med planskilda korsningar. Och det blir 70 kilometer järnvägsspår inklusive två tunnlar.

Med en total projektbudget på 10 miljarder är det ett av Västsveriges största infrastrukturprojekt.

Vägverkets del av projektet mellan Älvängen och Göteborg var en del av det så kallade Saab-paketet, sommaren 2005.

Väg 45-projektet har dragits i långbänk ända sedan 1980-talet. Det var först när Saabkrisen blev riktigt akut för drygt fyra år sedan som det blev fart på den nödvändiga politiska beslutsapparaten.

Regeringen tog beslut om projektet som ett sätt att underlätta för biltillverkningen i Trollhättan när det stod klart att Saab förlorat kampen mot systerföretaget Opel om GM:s nästa volymbil för Europa.

2006 började bygget av första etappen av E45 - Stenröset-Trollhättan. Samtidigt påbörjar Banverket sträckan Prässebo-Torbacken.

Och slutligen kommer man överens om att ena utbyggnaden av de 16 deletapperna mellan Trollhättan och Göteborg under ett gemensamt projektnamn - Bana Väg i Väst.

- Vi jobbar mot att projektet ska bli klart 2012, säger Bo Larsson, som är övergripande projektledare.

Fredrik Karlsson/Byggvärlden

Bana Väg i Väst

• Utbyggnaden innebär totalt 7,5 mil fyrfältsväg, respektive dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Trollhättan

• Hela utbyggnaden mellan Göteborg och Trollhättan är ett samarbetsprojekt mellan Banverket och Vägverket

• Mellan Agnesberg och Älvängen har verken ett fördjupat samarbete med gemensam budget och gemensam organisation

• Projektet består av sammanlagt 16 deletapper

• Utbyggnaden sker etappvis, allt beräknas vara klart 2012

• Drygt 50 nya broar/tunnlar

• När allt är klart kommer samtliga korsningar att vara planskilda

• 15 nya trafikplatser

• 7 nya pendeltågsstationer (Gamlestaden, Surte, Bohus, Nödinge, Nol, Älvängen och Lödöse södra)

• Förbättrad miljö, framkomlighet och säkerhet är mål för utbyggnaden

• Budget 10 miljarder

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer