Bygg

Här är Sveriges största bygge

Största entreprenörerna vid bygget av Citybanan.
Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.
Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix
Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.
De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.
Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.
Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.
Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix
Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.
De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.
Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Publicerad

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här