Här är polisens teorier om broraset i Ludvika

2017-07-18 00:00  
Formställningen gav vika under gjutning. Foto: Jimmy Wixtröm/Aftonbladet/IBL

Utredningen av broraset i Ludvika är i gång. En teori som polis och åklagare arbetar utifrån är att vibrationer från förbipasserande tåg kan ha orsakat olyckan.

På torsdagen 13 juli inträffade en svår olycka i Ludvika när Kajsvägsbron rasade under gjutningen av brobanan över järnvägen.

Formen med betong rasade ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig. Tolv personer fick föras till sjukhus, varav sex av dem med svåra skador.

Kort efter olyckan spärrades området av polisens tekniker. En utredning om arbetsmiljöbrott genom vållande till kroppsskada har inletts. Även Arbetsmiljöverket var på plats under fredagen för inspektion.

Ansvarig för brottsutredningen är kammaråklagare Charlotta Tanner vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. När Ny Teknik når henne i dag måndag har hon precis lämnat Ludvika.

– Olyckan är väldigt stor - uppgifterna jag har fått är att det är 500 ton betong som fallit ned på spåren. Det gör att utredningen kommer att bli mycket omfattande och ta lång tid, säger hon.

Enligt Charlotta Tanner arbetar polis och åklagare utifrån flera teorier om vad som kan ha orsakat olyckan. Ett av spåren som är högintressant i utredningen är den tågtrafik som har gått genom byggnadsområdet kort innan raset.
– Vi vet att det passerade ett tåg en stund innan olyckan. Men eftersom man har byggt över två tågsspår har byggnadsområdet varit trafikerat även sedan tidigare.

I utredning kommer man dessutom att undersöka om väder och vind kan ha varit en bakomliggande orsak, samt göra en bedömning av själva konstruktionen. Detta för att granska om Skanskas underleverantör har hållit sig till de planer och ritningar som har funnits.

– Det kan vara en enda orsak eller en kombination av dessa som ligger bakom olyckan. Förutom den tekniska undersökningen kommer vi också att höra målsägande och andra vittnen som var på plats.

När bedömer du att utredningen kan vara klar?

– Jag kan inte bedöma det i dagsläget, och vill heller inte spekulera i det.

Parallellt med den tekniska undersökningen kommer man också att förhöra målsägande och andra vittnen som var på plats.

– Vi kommer att samverka med Arbetsmiljöverket i utredningen, samt ta del av den undersökning som Skanska gör. När det arbetet är klart återser det att se om någon eller några har varit oaktsamma till den grad att det är straffbart, vilket gör att åtal ska väckas, säger Charlotta Tanner.

Enligt Landstinget i Dalarna vårdas en person fortfarande på Falu lasarett för sina skador efter olyckan. Läget för den skadade uppges vara stabilt och inte livshotande.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt