Vi är vana att se Ikea-varuhus i externa handelsområden. Stora skokartongsformade byggnader med tillhörande enorma parkeringsytor.
Men nu tänker Ikea nytt. I centrala Wien vid Westbahnhof station bygger nu möbeljätten ett sju våningar högt varuhus om 21 600 kvadratmeter, anpassat för den urbana konsumenten.
Varuhuset är utsmyckat med en grön fasad och en grön terrass. Någon parkeringsyta för bilen kommer inte att finnas. I stället är varuhuset anpassat för kunder som anländer till fots, med cykel och för personer som använder sig av kollektivtrafik.
Förutom butiksyta ska byggnaden även inhysa ”upplevelseytor”. Med det menar Ikea restaurang, kaféer och gröna områden att röra sig i. I huset finns 160 träd som ska påverka mikroklimatet på ett positivt sätt.
”I själva möbelbutiken, som sträcker sig över flera våningar, visas idéer för interiördesign och hela IKEA-serien på ett innovativt sätt”, skriver Ikea på sin hemsida.
Däremot kommer den traditionella möbelaffären inte att existera. Alla större föremål och möbler kommer i stället att levereras till köparens hem inom 24 timmar. Dessa kommer att skickas från ett nytt logistikcenter i Strebersdorf.
Ikea motiverar sin satsning på den här typen av butik med att de vill möta samtiden där människor i storstäder sällan har bil. I stället försöker man komma till konsumenterna. Företaget hoppas också kunna tillgodose det dramatiskt förändrade shoppingbeteendet, det skriver Ikea på sin hemsida.
Bygget kom igång i januari 2020, och beräknas vara klart någon gång under 2021.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.