Han mäter vägens hälsa med ljud

2009-10-06 23:00  

Genom att mäta ljuvågor i asfalten kan man bestämma när en gammal väg måste repareras - eller hur en ny ska byggas för att få maximal livslängd. Med en ny mätvagn från Lund går det på några minuter.

En enda person kan i makligt tempo rulla vagnen på en vägsträcka, och inom några minuter få besked om tillståndet på vägbeläggningen.

- Med den nya vagnen behöver man ofta inte ens stänga av vägen man ska mäta på. Och man behöver inte göra ingrepp i vägen, säger Nils Rydén, som utvecklat tekniken.

Han har en halv forskartjänst vid tekniska universitetet i Lund. Samtidigt jobbar han halvtid på byggföretaget Peab.

Än så länge existerar mätvagnen bara som prototyp. Men Peab är på gång att införa den - både för underhållsanalyser, kvalitetskontroller och som hjälp under konstruktions- och byggskedena.

Mätvagnen är en vidareutveckling av en krångligare och mer tidskrävande metod som förutsätter att man fäster accelerometrar på till exempel asfalten innan ljudvågorna analyseras i en dator.

Den gamla metoden har använts av Peab de senaste åren, och nyligen började också Skanska att tillämpa den i ett stort projekt i hamnområdet i Malmö.

- Själv har jag gjort mätningar på betongen som innesluter reaktorerna i Barsebäck, Oskarshamn och Ringhals, säger Nils Rydén, som vann Sigge Thernvalls stora byggpris 2005 med sin uppfinning.

Vid en ultraljudsmätning analyseras ljudvågor i frekvenser över 20 000 Hertz. Nils Rydéns mätningar görs i lägre frekvenser, i intervallet 30-10 000 Hertz.

Hans Dahlquist

Mer om: Ljudvågor Asfalt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer