Bygg

Halvtid i miljardbygget av nya jättehamnen

Stödelementen tillverkades på land och lyftes sedan på plats i vattnet av flytkranen Maja. Foto: Stockholms Hamnar
Norvik Hamn kommer att ta cirka 44 hektar i anspråk och ligga granne med raffinaderiet Nynas. Foto: Stockholms Hamnar
Stödelementen ser ut ungefär som gigantiska tidskriftsmappar. Foto: Stockholms Hamnar
Flytkranen Maja styrdes med hjälp av vinschar förankrade i havsbottnen. Foto: Stockholms Hamnar
Här syns stödelementen både på land och i vattnet. När elementen väl har placerats i vattnet fylls utrymmet innanför med stenkross. Foto: Stockholms Hamnar
Här har utrymmet innanför stödelementen börjat fyllas med stenkross. Foto: Stockholms Hamnar
Magnus Sjöberg. Foto: Stockholms Hamnar

Tolv meter höga betongelement har sänkts ned i vattnet med millimeterprecision. Bygget av godshamnen på Norvikudden, norr om Nynäshamn, har nått halvtid.

Publicerad

Den nya jättehamnen Norvik Hamn ska med sitt största vattendjup på 16,5 meter kunna ta emot Östersjöns största fartyg. Men bygget är kontroversiellt och tillståndet överklagades hela vägen till Högsta domstolen.

2016 satte projektet till slut igång och nu har man kommit halvvägs. Stora betongelement, 12,5 meter höga, har tillverkats med hjälp av glidformsgjutning på land. Det är en metod där gjutningen sker i ett enda svep, genom att gjutformen successivt flyttas uppåt i takt med att betongen härdar. I Norvik Hamn tog sex element fem dagar att gjuta.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här