Gummi gör vägbanan slitstark

2012-09-25 13:35  

Mindre slitage och längre livslängd. Trafikverket har stora förhoppningar på asfalt av gummipulver.

Trafikverket startade hösten 2007 tester med en ny beläggning, där en del av bindemedlet bitumen ersatts med fint gummigranulat. I dag finns fler än 25 provsträckor på upp till 18 kilometer, från Vellinge i Skåne till Lycksele i Lappland.

Enligt projektledaren Thorsten Nordgren är resultaten lovande.

-Vi tror att gummiasfalten har längre livslängd och kräver mindre underhåll. Det gör att man förhoppningsvis tjänar in att den är 20-25 procent dyrare än vanlig asfalt, säger han.

Friktionen ska vara minst lika bra som dagens asfalt. Antalet sprickor i vägbanan minskar dessutom eftersom materialet är elastiskt och har en självläkande förmåga.

Teststräckorna måste användas ytterligare några år innan man med säkerhet kan slå fast att slitaget minskat. Beläggningen stresstestas även i laboratorieförsök, bland annat vid VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut i Linköping.

Miljön då? Trafikverket uppger att man inte sett några negativa effekter. Nu pågår en treårig studie vid Arbets- och miljömedicin i Lund där forskarna ska undersöka hur vägarbetarna som lägger gummiasfalten påverkas.

Trafikverkets mål är att börja använda gummiasfalt kommersiellt på svenska vägar år 2015.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt