"Gör byggfuskmuseum av skandalflygplatsen"

2014-01-27 12:14  
Skiss över storflygplatsen Berlin Brandenburg International. Foto: BER

När motståndare till Berlins försenade nya storflygplats BER samlades i helgen var ett förslag att göra museum över byggfusk av anläggningen.

Mötet hade samlat ett 50-tal personer, rapporterar Berliner Zeitung, och stämningen var inte nådig. Hela församlingen bestod av motståndare till bygget, omdömena kring de ansvariga långt ifrån smickrande.

Den senast utsedda flygplatschefen, Hartmut Mehdorn, stämplades som 'svindlare', styrelsen skylldes för 'inkompetens, dummhet och bedrägeri'.

Motståndarna i området kring flygplatsen i Schönefeld uttryckte känslor kring oförstående politiker, stadsplanerare och medier. Förespråkare för flygplatsen lyste med sin frånvaro, men mötet var heller inte ägnat åt debatt. Här ville trosfränder samlas i en "vi och dom"-känsla.

Hur mycket kostnaderna för flygplatsen kommer att skena råder det delade meningar om. Ursprungsbeloppet från 1,7 miljarder euro är för länge sedan passerat. Idag talar man snarare om 5 miljarder euro. Men Frank Welskop från Gröna ligan adderade finansieringskostnader, bullerskydd, drift utan trafik, inköp av obehövlig mark o s v och fick en slutnota fram till 2016 på 21,2 miljarder euro.

BER kommer enligt kritikerna att generera stora förluster eftersom lågprisflyget väntas dominera på flygplatsen. BER betyder på motståndarskämt 'bortom ekonomisk reparation".

Arkitekten och flygplatsplaneraren Dieter Faulenbach da Costa, som var delaktig i begynnelsen av flygplatsprojektet, delar motståndarnas kritik och hävdar att det finns mängdeer av bättre lokaliseringsplatser runt Berlin än just i Schönefeld.

Han kräver att man letar efter en ny plats för BER, även om det tar 12 till 15 år att få igång den nya flygplatsen. Den nuvarande terminalen vill han göra till museum över byggfusk.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer