Bygg

Genombrott med millimeterpassning

Jämförelse: Gotthard Basistunneln och Hallandsåstunneln. Grafik: Jonas Askergren

Klockan 14.15 på fredagen tog sig borren igenom det återstående berget i den 57 km långa Gotthard Basistunnel, världens längsta järnvägstunnel.

Publicerad

(Uppdaterad) Inför publik och TV-kameror rasade bergväggen som skilde de båda tunnelhalvorna åt i den ena av de två parallella tunnlar som byggs genom Alperna sedan 1993.

I dag var det genombrott i den östra tunneln, efter årsskiftet ska samma sak hända även i den västra tunneln.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här