Första tunnelelementet under ytan

2013-04-30 10:28  

Vid 10.20 på valborgsmässoafton gick det första tunnelementet under vattenytan i Söderström i Stockholm. Här ska tre stållådor förbindas med varandra under vatten för att bilda Citybanans pendeltågstunnel.

(Uppdaterad) Arbetet är tekniskt komplicerat och förberedelserna för sänkningen har pågått under flera år.

-Det är jätteroligt, det är mycket jobb som är nerlagt och det känns egentligen bara skönt, samtidigt som det pirrar i magen, sa Thomas Lindberg, projektchef på byggaren JV Söderströmstunneln, dagen före sänkningsdagen.

Under måndagen drogs det första stålelementet i läge av vinschar och vajrar. Sänkningen påbörjades sedan tidigt på valborgsmässoaftons morgon och under förmiddagen kom elementet under vattenytan

-Vi har lagt elementet i läge och fyllt vattentankarna och även lagt det i tre grader, precis som det ska ligga i slutligt läge med lutning norrut. Det går enligt plan så här långt och nu fortsätter processen, sa Thomas Lindberg vid 10.30-tiden på tisdagsförmiddagen.

Elementet sänks genom att tre vattentankar inuti fylls med vatten. Processen kontrolleras från två pontoner vid vattenytan.

Sänktunnlar är inte helt ovanliga, men det unika med tunneln i Söderström är att den läggs på bottenstöd i form av betongplattor på stålpålar.

-Vi har inte bärkraft i geotekniken. Det är branta språng mellan solid grund och lösa delar så vi måste skapa styvhet, säger Jesper Niland, Trafikverkets projekteringsledare.

När tunnelelementet sänks ska det pricka fyra domkrafter som hjälper till att få stållådan exakt rätt i höjdled. Det ställer höga krav på att sänkningen sker med precision.

-Det är tuffa toleranser, det är viktigt att elementen landar där de ska, säger Thomas Lindberg.

Mer än 2,5 centimeter får elementet inte avvika åt något håll vid sänkningen. Processen kontrolleras med hjälp av GPS-teknik och dykare.

Under valborgsmässoaftons kväll, vid 22- eller 23-tiden, räknar byggarna med att det första elementet ska ligga på stöden på botten av Söderström intill Söder Mälarstrand.

-Har vi tur behöver vi inte göra något mer, annars måste vi justera positionen med domkrafter, säger Thomas Lindberg.

Sedan följer arbete för att ansluta elementet till Söder Mälarstrand, lägga stenkross som ballast ovanpå elementet, börja tömma vattentankarna och gjuta betong invändigt i elementet.

I sommar räknar Trafikverket med att de sista två elementen ska sänkas och i september väntas alla tre element kunna kopplas ihop med varandra.

För att sänktunneln ska kunna röra sig vid temperaturvariationer i vattnet har man byggt ett så kallat foghus på Riddarholmen. Det är en betongkonstruktion med en stor gummifog, som tillåter tunneln att röra sig sex centimeter i längdled.

Sänktunneln i Söderström

I Söderström, mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen, ligger berget för djupt för att det ska gå att bygga en bergtunnel. Därför byggs Citybanan här i stället i form av en sänktunnel, som sänks ner i vattnet.

De tre stålelementen som ska bilda sänktunneln är cirka 100 meter långa, 20 meter breda, 10 meter höga och väger cirka 20 000 ton.

Stålelementen har tillverkats i Tallinn och bogserats över Östersön flytande i vattnet. Innan de sänks ner i Söderström har de klätts med betong invändigt, dels i Underås utanför Södertälje men också vid Söder Mälarstrand.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt