Bygg

Första tunnelelementet under ytan

Det första stålelementet sänks vid Söder Mälarstrand. Gröna pontoner håller elementet på plats och sänkningen görs från de orangea korsbalkarna. Foto: Linda Nohrstedt
För att kunna ansluta sänktunneln till bergtunneln har man torrlagt ett område utanför kajen på Riddarholmen. Här besöker Thomas Lindberg den 24 meter djupa schaktgropen. Foto: Linda Nohrstedt
De två stålelement som kommer att sänkas senare i sommar flyter i Söderström i väntan på sin tur. Foto: Linda Nohrstedt

Vid 10.20 på valborgsmässoafton gick det första tunnelementet under vattenytan i Söderström i Stockholm. Här ska tre stållådor förbindas med varandra under vatten för att bilda Citybanans pendeltågstunnel.

Publicerad

(Uppdaterad) Arbetet är tekniskt komplicerat och förberedelserna för sänkningen har pågått under flera år.

-Det är jätteroligt, det är mycket jobb som är nerlagt och det känns egentligen bara skönt, samtidigt som det pirrar i magen, sa Thomas Lindberg, projektchef på byggaren JV Söderströmstunneln, dagen före sänkningsdagen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här