Forskare om Förbifart Stockholm: Borde utnyttjat pausen bättre

2015-01-14 05:30  
Trafikforskare Karolina Isaksson.

Under frysningen borde den nya regeringen ha tagit chansen att se över flera av osäkerheterna kring Förbifart Stockholm. Det tycker trafikforskaren Karolina Isaksson.

Det var inte så förvånande att den nya regeringen valde att frysa bygget, anser Karolina Isaksson, forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Men hon är kritisk till att pausen inte utnyttjades bättre.

– Regeringen hade kunnat se över de frågetecken som finns i projektet, till exempel om det på ett effektivt sätt kommer att nå de mål som är uppställda och klara andra centrala mål på transport- och miljöområdet, säger hon.

Hon menar att det framför allt handlar om frågorna om hur mycket transportkapacitet man får för pengarna, och om Förbifarten riskerar att tränga ut satsningar på kollektivtrafik.

– Det finns också flera målkonflikter som inte hanterats. För att finansieringen ska gå ihop måste biltrafiken öka, eftersom Förbifarten till stor del ska finansieras med trängselskatt. Samtidigt finns ambitioner att nå klimatmålen och att bygga på ett sätt som möjliggör energieffektivt resande, säger hon.

Jonas Eliasson, trafikforskare på KTH, tror att regeringens frysningsbeslut kan ha lett till att staten uppfattas som en mindre pålitlig förhandlingspartner.

– Under en ganska lång följd av år har det funnits en känsla hos regioner att man inte kan lita på staten, särskilt när det gäller långsiktiga överenskommelser. Jag tycker att staten ska vara rädd om sitt rykte som pålitlig överenskommelsepartner, säger han.

Utvecklingen går alltmer mot att staten vill att regioner och kommuner ska vara med och medfinansiera stora infrastruktursatsningar. Om det smyger in misstro i förhandlingen kan hela planeringsprocessen lamslås, menar Jonas Eliasson.

Till exempel kan en sådan misstro få konsekvenser i den kommande stora Sverigeförhandlingen, om höghastighetståg och infrastruktursatsningar i storstäder.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer