Författare och skulptör ska hjälpa Trafikverket

2012-08-27 14:10  
Johnny Hedman

I komplexa planeringsfrågor ska en vänsterdebattör och en skulptör ge råd till Trafikverkets generaldirektör. Myndigheten har inrättat ett Arkitekturråd av fristående experter.

I rådet ingår, förutom Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm, två arkitekter, tre forskare, samt vänsterdebattören Göran Rosenberg och skulptören Ebba Matz.

Varför inrättar ni Arkitekturrådet?

-Vi vill bredda perspektiven och få tillgång till andra sätt att se på det här med infrastruktur och transportsystem. Det här handlar om att våga utsätta sin egen verksamhet för granskning och konstruktiv kritik, säger Johnny Hedman, chefsarkitekt på Trafikverket och sekreterare åt Arkitekturrådet.

Vilka bredare perspektiv behöver Trafikverket?

-Alla de här personerna har djup kunskap inom olika områden. Ola Bettum till exempel är professor i Norge, och vi vet att norrmännen arbetar med jättehöga ambitioner när det gäller vägsystemet, då får vi en inblick och en genväg in till deras erfarenheter och lärdomar.

Varför är Göran Rosenberg med?

-Han har varit aktivt kritisk inom vägplanering och har skrivit om stationsmiljöerna och förändringen som händer där. Han vänder och vrider på frågorna på ett sätt som vi också behöver fundera över.

Varför är skulptören Ebba Matz med?

-Hon har jobbat i de stora offentliga rummen som vi åstadkommer och rör oss i, hon har jobbat med Dragarbrunnsgatan i Uppsala, som tidigare var en trafikflödesinriktad passage men som nu har blivit en park på längden.

Arkitekturrådet är inspirerat av Vägverkets tidigare Miljö- och skönhetsråd, som också bestod av externa experter. Främst ska gruppen fungera som bollplank för generaldirektör Gunnar Malm.

Kommer de övriga anställda inte få lyssna till Arkitekturrådet?

-Nej, inte i det vanliga fallet. Sedan kanske det kan bli något seminarium längre fram, men så långt har vi inte kommit. Men det blir ingen hemlig verkstad, det kommer att vara öppna dokument, säger Johnny Hedman.

Trafikverket ska betala mötesarvoden till rådets medlemmar och räknar med att verksamheten kommer att kosta ungefär 250 000 kronor om året.

Fyra eller fem möten ska hållas per år. Hittills har rådet träffats en gång och fått information om Förbifart Stockholm.

Kom det något konkret resultat från det första mötet?

-Nej, men det vändes och vreds på en del av utgångspunkterna för att planera ett sådant här jätteprojekt. En konkret fråga var varför man inte kan kombinera tunnelprojektet med tunnelbanan för att öka kollektivtrafiken. Svaret var givet, det finns inga lägen för tunnelbanestationer för den här sträckan som skulle göra en sådan investering samhällsekonomiskt försvarbart. Vi hade också en diskussion om klimatmålen och trafikutvecklingen, säger Johnny Hedman.

Arkitekturrådets medlemmar

Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör.

Olle Bettum, landskapsarkitekt, professor vid Universitetet for miljø og biovitenskap, Norge.

Helle Søholt, arkitekt på Gehl architects, Danmark.

Erik Kajo, arkitekt på Nyréns arkitektkontor.

Ebba Matz, skulptör.

Göran Rosenberg, författare och journalist.

Amy Rader Olsson, forskare vid KTH.

Karin Gerhardt, forskare vid SLU.

Linda Nohrstedt

Mer om: Trafikverket

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer