Förbifart Stockholm ska byggas

2014-12-18 10:23  
I augusti i år togs första spadtaget för Förbifart Stockholm, ett projekt som nya regeringen nu skjutit upp för att se över planen. Men det finns ny teknik som kan lösa trafikproblemen utan att bygga nya vägar enligt debattören. Foto: TT

Frysningen av Förbifart Stockholm upphävs och Trafikverket ska undersöka om att det går att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet på den nya vägen.

På en pressträff under torsdagsmorgonen meddelade miljöminister Åsa Romson (Mp) och infrastrukturminister Anna Johansson (S) att frysningen av bygget av Förbifart Stockholm upphävs den 1 januari 2015.

Enligt ministrarna har beslutet fattats sedan det alliansstyrda landstinget inte har velat diskutera en omfördelning av pengar från motorvägsprojektet till kollektivtrafiken.

Regeringen kommer också att formulera två uppdrag för att förbättra kollektivtrafiken i Stockholm. Trafikverket kommer att få i uppdrag att utreda möjligheterna att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet i Förbifart Stockholm.

- Vi ser att det finns brister i den konstruktion som ligger i dag, säger Anna Johansson.

Men förslagen får inte innebära att projektet tar längre tid att genomföra eller blir dyrare.

Kommer förbättringarna av kollektivtrafikens framkomlighet att göras till priset av att privatbilismen får lägre framkomlighet?

- Det får bli en fråga för Trafikverket. Men det skulle kunna bli en konsekvens. Det är viktigt att man har en bra framkomlighet för bussar och annan kollektivtrafik, liksom för godstrafik, på den här vägen och vi ser att kollektivtrafiksynvinkeln inte har varit fullt utvecklad i projektet hittills, säger Anna Johansson.

Samtidigt vill regeringen att de förhandlare som jobbar med Sverigeförhandlingen, som handlar om höghastighetsjärnväg och infrastruktursatsningar i storstäder, även ska titta på möjligheten att bygga ut tunnelbanan i nord-sydlig riktning, mellan Liljeholmen, Kungsholmen och Norrmalm, för att avlasta T-centralen.

Hur ställer sig Miljöpartiet på riksplanet till satsningen Förbifarten inför valet 22 mars, kommer ni att driva för att stoppa det?

- Det är väldigt svårt i dagsläget att se på vilket sätt man politiskt skulle kunna stoppa det. Vi har gjort vad vi kan för att politiskt stoppa Förbifarten, säger Åsa Romson.

Har ni någon uppfattning om vad frysningen har kostat?

- När man har utvärderat det i efterhand är jag ganska säker på att man inte kommer att lägga ihop det till fyra miljoner per dag som det har varit ute i pressen, säger Åsa Romson.

Miljöpartisterna Åsa Romson och Karin Svensson Smith har i dagens Svenska Dagbladet utvecklat sina synpunkter på Förbifart Stockholm på debattplats. Synpunkterna återfinns även i debattartikeln med Karin Svensson Smith här på Nyteknik.se

  

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer