Bygg

Felen som stoppar Berlins storflygplats

Arkitektskiss på en av terminalerna vid Berlin Brandenburg International. Foto: BER

Inte bara brister i brandskyddet stoppade invigningen av Berlins nya storflygplats. Det ena felet efter det andra uppdagas nu. Och det brister i dokumentationen.

Publicerad

Turerna kring den nya storflygplatsen har varit många sedan muren mellan öst och väst föll, och de första tankarna på en i stället för tre flygplatser i den nya huvudstaden i det enade Tyskland väcktes.

Valet föll på att expandera den tidigare östtyska flygplatsen Schönefeld till den internationella storflygplatsen Berlin Brandenburg International. Redan tidigt protesterade de boende kring denna flygplats mot det ökade bullret, och byggstarten drog ut på tiden.

Men 5 september 2006 sattes spaden i jorden och fem år senare skulle flygplatsen tas i bruk. Efter vissa förseningar sattes öppningsdatum till 3 juni 2012. Men bara veckor innan detta datum förklarade flygplatsledningen att det fanns brister i brandskyddet och att invigningen skulle skjutas upp till efter sommaren.

Ganska snart beskrevs problemen som större och öppningsdatum flyttades till 17 mars 2013, för att sedan flyttas till 27 oktober 2013. Och för att nu ha knuffats över årsskiftet till någon gång 2014.

Att ordföranden i flygplatsbolaget, tillika borgmästare Wowereit, har fått lämna sin post är bara en vink på toppen av det stora problemet.

För att reda upp härvan rekryterades en ny teknikchef i höstas, Horst Amann, som varit ansvarig för utbyggnaden av Frankfurts flygplats.

Amann har fått se både det ena och det andra, och del inte alls. Som till exempel dokumentationen av bygget. Mycket av denna försvann i juni förra året vid en översyn av kontrakt med olika aktörer i bygget.

Del för del har man därför fått gå runt i anläggningarna och skapa sig en uppfattning om tillståndet, rapporterar nyhetsbyrån dpa.

Förutom det undermåliga brandskyddet, som testades igen strax före julhelgen med dåligt resultat, har man upptäckt problem med kabeldragning, otillräcklig med incheckningsdiskar, otillräcklig kylkapacitet i datahallarna, felaktigt underjordiskt lagda bränslepåfyllningsrör, för korta rulltrappor, takläckor i terminalerna, o s v.

Allt detta leder till fördyringar. Slutnotan beräknas nu till 4,3 miljarder euro, 1,8 miljarder mer än ursprungligt kalkylerat. Något exakt nytt öppningsdatum har inte annonserats.

Men en flygplatsexpert som intervjuats i flera tyska tidningar, Dieter Faulenbach da Costa, hävdar att om den nya storflygplatsen ska kunna svälja de passagerarströmmar som resebranschen kalkylerar med efter 2020, så måste omfattande ombyggnationer vidtas. Och då får man räkna med att flygplatsen kan öppna först 2017 och att totalnotan landar på tio miljarder euro.