Få uppvärmda vägar i Sverige

2013-01-16 15:01  

Den 523 meter långa Tranarpsbron är känd för halkproblem. Natten före olyckan saltades bron flera gånger. Men Trafikverket har inte övervägt andra lösningar, som uppvärmning, för att minska risk för halka på bron.

Tranarpsbron byggdes i mitten av 90-talet. Efter flera olyckor med halka sattes skyltar upp 2009 vid brofästena som varnar för halkan.

Enligt Trafikverket har entreprenören som har hand om vinterväghållningen på Tranarpsbron följt alla riktlinjer kring snöröjning och saltning. Eftersom det är en motorväg har vägen högsta standardklass.

-Vid midnatt utfördes halkbekämpning, och senare gjorde man både snöröjning och halkbekämpning, sa Annika Canaki, enhetschef för underhåll på Trafikverket Syd, på en presskonferens på onsdagseftermiddagen.

-Det här är en känd plats av entreprenören, och vad vi kan se har de följt kriterierna.

Förutom traditionell snöröjning och saltning har ingen annan teknik i själva vägbanan prövats för att minska risken för frosthalka och ishalka, som värmeslingor.

-Nej, det här är en del av E4:an och har redan den högsta säkerhetsklassen, säger Annika Canaki till Ny Teknik.

Kommer ni att överväga att göra några andra tekniska lösningar efter den här olyckan?

-Vi vet inte än helt och hållet vad som var orsaken till olyckan. Trafikverket ska göra en egen utredning av olyckan, och efter den får vi fundera på åtgärder, men någon helt annan halkbekämpning än vi har i dag tror jag inte det blir.

Broar, backar och vägsträckor nära vattendrag är särskilt utsatta för plötslig halka. Ny Teknik skrev i höstas om ett projekt där Trafikverket ska göra ett försök med värmeslingor i vägbanan för att minska risk för frosthalka. I det försöket ska berglagrad solvärme användas.

Inne i tätorter finns flera exempel på gator som värms upp med värmeslingor. Men ute på större vägar finns än så länge bara en uppvärmd väg, den så kallade Göteborgsbacken utanför Jönköping. Där används spillvärme från fjärrvärmeverket för att hålla en brant backe isfri.

I slutet av förra året öppnades en uppvärmd nybyggd väg inne i centrala Jönköping. När Munksjögatan utmed Munksjön byggdes om blev det en lutning på åtta procent i den nya dragningen.

-Det är rätt så kraftig lutning på vägen. För att det ska fungera vintertid krävs uppvärmning, säger Fredrik Nyqvist, projektledare på Stadsbyggnadskontoret i Jönköping.

Uppvärmningen styrs av tre parametrar. Den sätter i gång automatiskt när det är under tre plusgrader ute, när det börjar snöa, eller när en prognosstyrning visar att ett snöoväder är på gång.

-Det har fungerat bra. Systemen behöver trimmas in, men det är snöfritt, säger Fredrik Nyqvist.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt