Bygg

Få uppvärmda vägar i Sverige

Den 523 meter långa Tranarpsbron är känd för halkproblem. Natten före olyckan saltades bron flera gånger. Men Trafikverket har inte övervägt andra lösningar, som uppvärmning, för att minska risk för halka på bron.

Publicerad

Tranarpsbron byggdes i mitten av 90-talet. Efter flera olyckor med halka sattes skyltar upp 2009 vid brofästena som varnar för halkan.

Enligt Trafikverket har entreprenören som har hand om vinterväghållningen på Tranarpsbron följt alla riktlinjer kring snöröjning och saltning. Eftersom det är en motorväg har vägen högsta standardklass.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här