Bygg

Därför skippades krigsbron efter haveriet i Södertälje

Reservbron, en fackverkskonstruktion i stål, låg över Södertälje kanal i ungefär tio månader 1990 efter det stora brohaveriet. Foto: Nordbro i Stockholm
Reservbron lyftes på plats med hjälp av en specialkran från Nederländerna, men kunde tas bort genom frånlansering. Foto: Nordbro i Stockholm
I juni 1990 beskrev Ny Teknik hur reservbron lyftes på plats.
Eftersom den södergående bron var avstängd för underhåll användes reservbron för trafik i båda riktningarna. Foto: Nordbro i Stockholm

Vid det stora brohaveriet i Södertälje 1990 användes en tillfällig engelsk krigsbro för att hålla passagen öppen för biltrafik. Men den lösningen valdes bort sommaren 2016, trots att byggsatser fanns i Sverige.

Publicerad

Motorvägsbroarna i Södertälje har varit med om mycket. Den 13 maj 1990 rasade den norrgående bron under en lyftning. Lyftdelen föll ner på det södra brofundamentet och blev hängande i 45 graders vinkel från de norra stödbenen.

Ny Teknik skrev att det var tur att bron hängde kvar i de norra lyftpelarna. Annars hade bron kunnat krossa de tre eller fyra personer som befann sig i kontrollrummet på södra sidan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här