Därför skippades krigsbron efter haveriet i Södertälje

2016-09-08 13:55  

Vid det stora brohaveriet i Södertälje 1990 användes en tillfällig engelsk krigsbro för att hålla passagen öppen för biltrafik. Men den lösningen valdes bort sommaren 2016, trots att byggsatser fanns i Sverige.

Motorvägsbroarna i Södertälje har varit med om mycket. Den 13 maj 1990 rasade den norrgående bron under en lyftning. Lyftdelen föll ner på det södra brofundamentet och blev hängande i 45 graders vinkel från de norra stödbenen.

Ny Teknik skrev att det var tur att bron hängde kvar i de norra lyftpelarna. Annars hade bron kunnat krossa de tre eller fyra personer som befann sig i kontrollrummet på södra sidan.

När bron rasade var den södergående bron redan avstängd för trafik på grund av underhåll. Trafiksituationen blev därför akut. Länstidningen Södertälje rapporterade om totalt trafikkaos.

Dåvarande Vägverket valde att satsa på en reservbro för att hålla passagen öppen för bilar medan den ursprungliga bron

Michael Hellborg Foto: Nordbro i Stockholm

– Bron var då på väg med båt till Asien, så båten fick vända, berättar Michael Hellborg, som representerade Mabeykoncernen i Norden.

Reservbron, en 65 meter lång fackverkskonstruktion i stål, monterades ihop på Västra Mälarekajen, lyftes av kranen Lodbrok över till pontoner och flottades genom kanalen till broläget.

Specialkranen Taklift från Nederländerna lyfte av den skadade motorvägsbron och lade i stället reservbron på plats. Liksom den skadade bron hade Universal-bron två filer för biltrafiken, men var inte öppningsbar för båtarna.

I omkring tio månader låg reservbron på plats medan den skadade bron reparerades.

– Efter det började vi bygga upp beredskapen i Trafikverket och köpte in fler och fler broar av Michael Hellborg, berättar Mattias Johansson, som arbetar med reservbromaterial på Trafikverket.

I dagsläget har Trafikverket byggsatser som kan byggas ihop till tio stycken 81 meter långa, tillfälliga broar.

Genom åren vidareutvecklades Universal-systemet så att varje bro kunde bära mer last. Eftersom det nya systemet inte var kompatibelt med det gamla skrotades reservbron som hade tjänstgjort i Södertälje förra året.

Mattias Johansson Foto: Trafikverket

– Då var den hårt sliten. Förutom att den användes över Södertälje kanal under nästan ett år, med mycket stor trafikvolym, hade den också brukats vid ett flertal andra projekt, berättar Michael Hellborg.

Den tillfälliga lösningen i Södertälje 1990 har fått läsare att undra varför Trafikverket inte valde en liknande modell efter årets olycka på motorvägsbron.

En viktig anledning är Saltsjöbron, som stod klar 2002. Eftersom den ännu inte var byggd 1990 var det enklare att komma åt att lyfta ut den skadade motorvägsbron med en lyftkran.

I somras, däremot, var bedömningen att Saltsjöbron måste fällas upp om motorvägsbron skulle kunna lyftas bort.

En annan anledning var bristen på lyftkranar. Motorvägsbrons lyftdel väger 360 ton och kranar som klarar så stor last är svåra att hitta.

– Det fanns en kran på Gotland som kunde vara på plats en månad efter olyckan. Men med alla risker med att lyfta ner en bro i ett trångt utrymme gjorde vi bedömningen att det var bättre att laga allt på plats, berättar Joachim Jacobsson, Trafikverkets projektledare för sommarens broreparation.

Många bilister kanske skulle argumentera att det vore värt besvärligheterna att få en tillfällig bro med två filer medan den gamla bron lagades?

Joachim Jacobsson Foto: Linda Nohrstedt

Så här i efterhand, tycker du att ni valde rätt alternativ?

– Ja, det tycker jag. Vi valde en säkrare lösning.

 

Avstängd i två månader

I årets olycka skadades fackverket i motorvägsbron vid Södertälje, varpå bron stängdes av för trafik.

Genom att förstärka skadade balkar kunde bron öppnas efter två månader.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt