Centret ska få Rios trafik att rulla lätt

2014-06-12 06:00  

Rio de Janeiro. I dag börjar fotbolls-VM och redan 2016 arrangeras OS här. Rio kommer därför snabbt att behöva bygga ut infrastrukturen och utveckla it- och mobilkommunikation. Ett svenskt forskningsinstitut lockar svenskar att göra it-affärer i samba-staden.

– År 2011 pratade man inte om ”appar” i Brasilien, men i dag utvecklar man appar och bygger en plattform för open data här i Rio de Janeiro, säger José Luiz Barbosa, svensk-brasilianare som återvänt till sin födelseort för att arbeta som it-konsult.

Samtidigt har Brasilien mycket att lära av Sverige.

– Ja, Brasilien ligger på ”1.0” så att säga! Man har inte verifierat kvaliteten på sina data, realtidsbegrepp måste redas ut, och man måste avgöra hur all open data ska administreras, fortsätter han.

José Luiz Barbosa, vars styvfar är svensk, valde som 20-åring att studera bland annat företagsekonomi och medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. 2010 återvände han till Brasilien och två år senare startade han ett konsultföretag för att bidra till lösningar av några av Rio de Janeiros utmaningar.

Rios borgmästares rådgivare och digitala medier-ansvarige berättade vad som var stadens största problem.

– Trafiken och informationen till resenärerna! menar José Luiz Barbosa. Rios borgmästare har som mål att försöka få folk att åka mer kollektivtrafik och få bort bilarna från gatorna. Men det saknas korrekt information i realtid om när bussarna, färjorna och metron går eller inte går.

När man besöker Rio de Janeiro under karnevalen är det lätt att hålla med honom och borgmästarens medhjälpare. Trafiken, inklusive bussar och taxibilar, står still. Metron går med ojämna mellanrum och fullastade vagnar. Och ingenstans går det att få helt tillförlitlig information om vilken buss man ska ta, när man ska ta den och när man ska byta.

José Luiz Barbosa tog med sig problemet till Sverige och gjorde egen research. Han inspirerades av appen ”Res i Stockholm” och Skånetrafikens kollektivtrafik-app. Och han hörde av sig till Trafiklab, som byggdes i samarbete mellan Samtrafiken, Storstockholms Lokaltrafik och Viktoria Swedish ICT, för att arbeta just med lösningar av resetjänster som bygger på öppna trafikdata.

Just Viktoria Swedish ICT, med seniorforskarna Martin Gustavsson och Daniel Rudmark, intresserade sig extra mycket för det brasilianska dilemmat. De tog fram en förstudie om trafikinformation – Time Rio – för att få staden Rio att bygga en motsvarighet till Trafiklab. Förstudien är nu avslutad och ett större samarbetsprojekt med svenska företag och brasilianska parter planeras.

– Vad man har gjort här är att samla ihop all denna information i en plattform för open data. Det som behövs är att ”korsa” den till lösningar för medborgarna, säger José Luiz Barbosa.

Hans brasilianska motpart är det så kallade Centro de Operações do Rio, COR. Vi besöker centret, och imponeras av hur uppkopplat och dataintensivt det är. Det känns som att befinna sig i en amerikansk spion- eller actionfilm: hundratals skärmar täcker väggarna, information i mängder rapporteras in och stora personalstyrkor följer upp alltsammans löpande.

– Vi är den enda aktören av det här slaget i Latinamerika, om inte i världen, säger Alexandre Cardeman, teknikdirektör vid COR.

Trots all teknik saknar samtidigt COR ett eget system för att para ihop data såsom geografisk information, tids- och trafikslagsinformation, information om trafikstörningar med mera, och presentera det genom olika appar och program.

Inga svenska företag har dock nappat ännu, trots den betydande affärspotentialen i fotbolls- och OS-staden Rio.

Text: Joakim Rådström

Internationellt intresse för Rios trafikdata

Centro de Operações do Rio, COR, samlar in enorma mängder data, från övervakningskameror och smarta trafiksignaler till larmtjänstaktörer och privatanvändare av appar som trafikcommunityt Waze.

Genom detta överflöd av informationskanaler kan COR snabbt åtgärda relevanta samhällsproblem. Om till exempel en trafikolycka har hänt larmar COR:s anställda snabbt ambulans, polis och eventuellt brandkår. Om en trafiksignal är ur funktion kan reparatör snabbt kontaktas. Och när jätteevenemang som karnevalen i Rio eller fotbolls-VM äger rum, kan eventuella upplopp eller kravaller snabbt rapporteras in och stävjas.

Intresset för ledningscentraler i Rio de Janeiro har varit stort: Sveriges kung Carl XVI Gustaf har besökt COR, liksom många ledande företrädare från andra länder, och näringsminister Annie Lööf har besökt ledningscentralen för Rios Metro.

Även om COR har många kanaler och rapportörer för trafik- och samhällsdata till centret är informationen till resenärer i Rio de Janeiro en fortsatt utmaning. Med andra ord vill man gärna sätta upp innovativa lösningar med kollektivtrafikinformation till privatresenärer och taxibilar av exempelvis svensk modell.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt