”Bulls eye” för första sänkelementet

2013-06-07 07:41  

Precisionsövningen att sänka det första tunnelelementet i Söderström i Stockholm lyckades. Nu har de invändiga gjutningarna påbörjats.

Pendeltågstunneln mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen byggs i form av en sänktunnel. Tre stållådor kläs med betong invändigt och förbinds med varandra under vatten. Projektets stora nagelbitare är sänkningarna av de enorma stållådorna, som mäter ungefär 100 meter vardera.

Sänkningen av det första elementet påbörjades tidigt på morgonen den 30 april. Då var mycket folk på plats på Centralbron för att bevittna händelsen.

-Det var fantastiskt vad många människor som är intresserade och kunniga. De ställer mycket begåvade frågor. Det var jätteroligt, berättar Thomas Lindberg, projektchef för JV Söderströmstunneln, som bygger sänktunneln.

Genom GPS-mätningar kontrollerades att elementet höll rätt kurs under sänkningen.

Stålelementet fick inte avvika mer än 2,5 centimeter från den planerade positionen på bottenstöden.

-Sedan när vi gick in i elementet och gjorde riktiga mätningar med noggrannare instrument så visade det sig att elementet låg 20 millimeter från den teoretiskt riktiga linjen i norra änden. 20 millimeter utan att vidta några speciella åtgärder, det var ett fantastiskt bra resultat. Bulls eye, kan man säga, säger Thomas Lindberg.

Byggarna hade planerat för att kunna justera elementet i sidled med domkrafter om det skulle behövas. Eftersom det inte blev nödvändigt sparade man nu två arbetsdagar, som fanns inplanerade i schemat.

Sänkningen av det första elementet tog två dagar. Efter den första dagen hade elementet kommit så långt att den hängde i vajrarna ungefär en halv meter över bottenstöden. Då bröts arbetet för natten.

-Vi hade 6–8 timmar kvar och skulle bara skjuta in elementet, men folk var trötta efter ett långt arbetspass, då tog vi beslutet att vi skulle bryta, berättar Thomas Lindberg.

Därför har man nu dragit lärdomen att lägga in stopptider i planeringen, så att man i förväg bestämmer att man ska bryta arbetet vid en viss tidpunkt om man inte har nått dit man hade hoppats.

Sänkningen av de tre elementen görs med hjälp av att tre tankar inuti stållådan fylls med vatten. När sedan elementet ligger i position på bottenstöden placeras bergkross ovanpå taket och golvet inuti beläggs med betong. På så sätt får lådan tillräcklig tyngd så att vattentankarna kan börja tömmas.

I det första elementet påbörjades den invändiga gjutningen i torsdags och den första vattentanken har tömts. Gjutningsarbetet inuti elementet kommer sedan att pågå ända fram till hösten.

Nu håller JV Söderströmstunneln på att förbereda för nästa sänkning, som planeras till den 1 juli. Det elementet ska ansluta till Riddarholmen, där ett foghus har anlagts för att tillåta tunneln att röra sig något i längdled. Nu arbetar JV Söderströmstunneln med undervattenssprängningar, för att få bort en bergklack som ligger i vägen för elementet vid Riddarholmen.

Elementet som ska ligga vid Riddarholmen är både längre och tyngre än det första elementet som sänktes. Därför har man justerat de pontoner och tvärbalkar som ska hålla lasten när elementet sänks ner i vattnet.

-Det första elementet är 85 meter, det här är 107,5 meter, berättar Thomas Lindberg.

I september räknar JV Söderströmstunneln med att alla tre element ska kunna anslutas till varandra under vattnet.

Citybaneprojektet

Tunneln i Söderström är en del av Citybanan, en sex kilometer lång pendeltågstunnel mellan Tomteboda och Stockholms södra.

Citybanan ska vara klar 2017 och beräknas fördubbla spårkapaciteten i Stockholm så att alla tåg kan gå tätare och mer punktligt.

Två nya stationer ingår också i projektet. De byggs vid Odenplan och T-centralen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt