Broraset avgörs i hovrätten

2012-05-03 08:49  

Olyckan vid Älandsfjärden, som tog två personers liv, har nu nått hovrätten. Under torsdagen inleddes rättegången där bland annat en konstruktör kämpar för att bli friad från ansvar.

Olyckan inträffade vid bygget av en järnvägsbro över Älandsfjärden 2008. Fem byggnadsarbetare befann sig på en gjutform vid södra fästet när formen gav vika. Två personer avled och två personer skadades svårt.

I efterhand visade det sig att gjutformen var underdimensionerad. Den hade behövt avsevärd förstärkning för att klara lasten.

Skanska var totalentreprenör på brobygget och anlitade Örnsköldsviks Takstolstillverkning för att leverera träknektar till gjutformen. Örnsköldsviks Takstolstillverkning beställde i sin tur en konstruktionsritning av Construction Software Center Europe, CSCE.

När Ångermanland tingsrätt behandlade olyckan fann den att tre personer var ansvariga: en platschef på Skanska, en konstruktör på CSCE, samt en person på Örnsköldsviks Takstolstillverkning. Alla tre har nu överklagat till hovrätten.

Kärnfrågan i målet är hur tydlig en ritning måste vara. På ritningen från CSCE fanns behovet av förstärkning angivet i en tabell och i beräkningsunderlaget, men inte i den grafiska bilden.

-Det krävdes hela sju avsträvningslinjer för att bära lasten. Det står i en tabell men är inte utritat på ritningen. Några av landets främsta experter har tittat på ritningen och inte förstått att det krävdes så mycket stöttning, säger åklagare Christer B Jarlås.

Tingsrätten ansåg att Skanska borde ha kontrollerat ritningen bättre, men leverantörerna borde också ha försäkrat sig om att Skanska hade förstått ritningen.

I sitt överklagande till hovrätten påpekar konstruktören att hans ansvar endast gällde att ta fram ritningar på en knekt, inte en hel gjutform, och att det var Örnsköldsviks Takstolstillverkning som var hans uppdragsgivare, inte Skanska. Därmed är det orimligt att hans ansvar ska sträcka sig till slutkunden, argumenterar han.

Magnus Janson, förbundsdirektör för SBR Byggingenjörerna, anser att olyckan vid Älandsfjärden och även raset vid Kista Galleria 2008 illustrerar vikten av att konstruktionsföretag sköter sin egenkontroll.

-Det gäller att se till att dimensioneringskontrollen är gjord, att man kan styrka att den är gjord. Sköter man egenkontrollen ska sådana här flagranta misstag upptäckas. Branschen måste ta till sig det här. Det är inte hållbart att man har repetitiva händelser av den här digniteten, säger han.

Tingsrätten beslutade också att de tre inblandade företagen skulle betala miljonbelopp i företagsbot. Skanska och Örnsköldsviks Takstolstillverkning har accepterat sina böter på sex miljoner respektive en miljon kronor, medan CSCE har överklagat till hovrätten.

Även åklagaren har överklagat tingsrättens dom, och begär nu att hovrätten ska höja företagsboten för CSCE från en miljon kronor till tre miljoner kronor.

Rättegången väntas pågå under ett tiotal dagar och avslutas i slutet av maj.

Linda Nohrstedt

Mer om: Säkerhet Olycka

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer