Bygg

Bron gled på plats med såpa

Marie Fredell. Foto: Trafikverket
Rampbroarna över Tomteboda lanserades med hjälp av en så kallad lanseringsnos (det blå fackverket), som svetsas fast vid stållådan för att nå nästa pelare. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket
Rampbroarna över Tomteboda lanserades med hjälp av en så kallad lanseringsnos (det blå fackverket), som svetsas fast vid stållådan för att nå nästa pelare. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket
I takt med att bron skjuts ut svetsas nya stålsektioner på i den andra änden. Stållådan glider på en röd balk ovanpå pelarna. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket
Balken har en teflonyta och bestryks med såpa för att stållådan ska kunna glida ovanpå den. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket

Två broar lanserades över bangården vid Tomteboda i Stockholm i helgen. <br/>- Det gick som en dans, säger projektledaren Marie Fredell.

Publicerad

Två stållådor som ska utgöra rampbroar i Norra länken lanserades på plats över bangården under lördagen. Under tiden var järnvägsspåren under broarna avstängda. Arbetet började strax efter lunch och var klart vid midnatt.

- För oss är det självklart en milstolpe i projektet. För att stänga av tågtrafiken måste man ansöka ett och ett halvt till två år tidigare, så en sådan här sak jobbar man med i så många år innan, berättar Marie Fredell, Trafikverkets projektledare för en av delsträckorna i Norra länken.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här