Bron gled på plats med såpa

2014-09-02 09:38  

Två broar lanserades över bangården vid Tomteboda i Stockholm i helgen. <br/>- Det gick som en dans, säger projektledaren Marie Fredell.

Två stållådor som ska utgöra rampbroar i Norra länken lanserades på plats över bangården under lördagen. Under tiden var järnvägsspåren under broarna avstängda. Arbetet började strax efter lunch och var klart vid midnatt.

- För oss är det självklart en milstolpe i projektet. För att stänga av tågtrafiken måste man ansöka ett och ett halvt till två år tidigare, så en sådan här sak jobbar man med i så många år innan, berättar Marie Fredell, Trafikverkets projektledare för en av delsträckorna i Norra länken.

Under lördagen lanserades 62 meter. Stållådorna, som väger 850 ton vardera, drogs på plats med hjälp av domkrafter i en hastighet av ungefär sju meter i timmen.

Några större folkskaror lockade inte händelsen.

- Det var en och annan som stannade och undrade. Men när man lanserar en bro är det ju inte så att den svischar fram. Den rör sig väldigt långsamt, det kanske inte är det festligaste att se på. Men det blir det ju för oss byggare, vi tycker att det är skithäftigt, säger Marie Fredell.

Vari ligger svårigheten med lanseringen?

- Bron är väldigt lång och tung och det är uppförsbacke hela vägen. De tyska ingenjörerna som har beräknat det här och får det att fungera med enkla domkrafter är imponerande, säger Marie Fredell.

Beräkningarna och utförandet av lanseringen har skötts av Bilfinger Bergers dotterbolag MCE.

Totalt tar lanseringen av broarna ungefär ett halvår och arbetet har pågått sedan i april. Helgens lansering var den näst sista i ordningen.

När hela broarna är på plats ska de förses med en överbyggnad i betong och beläggas med asfalt. Sedan ska räcken och belysning monteras. Betongarbetena beräknas börja vid årsskiftet och delsträckan ska vara klar i september 2018.

I färdigt skick kommer rampbroarna att bli runt 500 meter långa. De vilar på flera bropelare, varav den högsta är 22 meter. Det längsta spannet mellan pelarna är 67 meter.

Norra länken sträcker sig mellan Tomteboda och Värtan. Den 30 november öppnar sträckan mellan Norrtull och Värtan. Hela projektet ska vara klart 2019.

Den del som öppnar i slutet av november har gjorts klart snabbare och billigare än planerat, vilket är relativt ovanligt för stora infrastrukturprojekt.

Linda Nohrstedt

Mer om: Brobygge

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer