Borren Åsa slog månadsrekord

2012-09-12 12:19  
Två kilometer återstår att borra i Hallandsåstunneln. Foto: Ulf Angberg

Bygget av järnvägstunneln genom Hallandsåsen har kantats av problem. Men augusti var en bra månad. Då slog borrmaskinen Åsa rekord.

Under augusti producerades 336,6 meter ny tunnel, vilket slog det gamla månadsrekordet med 6,6 meter.

Berget som borren har passerat under månaden har varit av god kvalitet. Men även de erfarenheter som projektet har fått från tidigare tunneldrivning har betytt mycket för hastigheten, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

-Det är jättekul att vi satt rekord, men vi är också medvetna om att vi snart kommer att gå in i ett område med sämre berg och mer vatten. Det kommer att krävas mer förbehandlingar av berget, vilket medför att drivningshastigheten troligen kommer att sjunka, säger Kenneth Rosell, Trafikverkets tunnelprojektledare, i ett pressmeddelande.

I dagsläget kvarstår ungefär två kilometer att borra av huvudtunnlarna. De beräknas vara färdiga vid årsskiftet 2013/2014. Därefter ska all den utrustning som krävs för att tågen ska kunna gå installeras. Trafikstarten beräknas till slutet av 2015.

Problemfyllt tunnelbygge

Tunnelbygget genom Hallandsåsen påbörjades 1992 med tunnelborrmaskinen Hallborr, som var byggd för hårt berg. Det var fel teknik eftersom berget i åsen är uppsprucket och innehåller stora mängder vatten. Borrningen med Hallborr övergavs tidigt.

1997 upptäcktes att tätningsmedlet Rhoca Gil, som innehöll akrylamid, hade läckt ut och förgiftat människor och djur. Då stoppades arbetet med tunneln.

Inte förrän 2003 återupptogs tunneldrivningen igen. Men vid en provborrning samma år läckte cement ut i Lyabäcken och orsakade fiskdöd.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer