Bjässen spottar ut sliprar på löpande band

2016-09-01 16:11  

Sista spåren i byggprojektet Citybanan i Stockholm har lagts på plats. Infranords ovanliga spårläggningsmaskin har spottat ut betongsliprar på löpande band.

Ny Teknik var på plats för att följa arbetet på den nya järnvägsbron Älvsjöbågen, som är sist ut att förses med spår i projekt Citybanan. Och det går snabbt. Det tar bara två dagar att lägga spåren på plats.

Infranord använder sin bjässe Plasser & Theurer SVM1000 för att utföra jobbet. Den är bortåt 400 meter lång och kan lägga nya spår i en hastighet upp till 1,5 kilometer per dag.

En portalkran hämtar 18 betongsliprar åt gången, lämnar dem på ett transportband, varpå maskinen automatiskt lägger ner dem på banvallen. De hamnar prydligt bredvid varandra med 60 centimeters mellanrum.

De 420 meter långa rälerna läggs på plats ovanpå och sedan monterar maskinen ihop sliprarna med rälen. I en hytt på maskinens undersida övervakar Ronald Bergkwist att det går rätt till.

Infranords spårläggningsmaskin är en av få i sitt slag.

– Det finns tre, fyra stycken i Europa, men de är inte likadana allihop, berättar Mats Klasson.

Kolla in Citybanans rälsläggningsmaskin i Jörgen Appelgrens film här nedanför:

Utmärkande för SVM1000 är att den löper på banvallen och arbetar in rälsen under sig. Många andra spårläggningsmaskiner bygger spann som sedan lyfts på plats från sidan.

Maskinen väger 54 ton, men är ändå inte störst bland spårläggningsmaskiner.

– Den går inte att jämföra med den som körde i Tillberga i förra veckan. Det är den största, säger Jan-Erik Kallestedt, maskinområdeschef på Infranord.

Den maskin som tjänstgjorde i Tillberga, en Plasser & Theurer RU800, utförde ett uppdrag åt Svensk järnvägsteknik och opereras av 27 personer.

– Den är flera maskiner i en: spårbyteståg, ballastrenare och flankrenare, berättar Mats Klasson.

SVM-maskinen på Älvsjöbågen är en gammal trotjänare som har knappt 20 år på nacken. Den har bland annat tjänstgjort i Hallandsåstunneln och på Haparandabanan. På senare år har den utrustats med nytt styrsystem, som ska vara säkrare än det gamla.

Arbetet på Citybanans spår går enligt plan, vilket gör Trafikverkets samordnande byggledare Thomas Ålevik belåten.

– Det går bättre än förväntat. Med stora maskiner är man alltid orolig att något går sönder, säger han.

Han är också nöjd med Infranords val av spårläggningsmetod.

– Man får en bättre järnväg. Här blir det helsvetsad långräl i stället för 40-60 meter långa bitar som ska svetsas samman.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Öppnar sommaren 2017

Citybanan består av en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm samt den nya 1,4 kilometer långa järnvägsbron i Årsta. Två nya stationer byggs i projektet: Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Citybanan ska öppna sommaren 2017. Kvar att göra till dess är bland annat besiktningar, elarbeten och spårläggning på kortare anslutningssträckor.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt