Bygg

Batterier från bussar får nytt liv

Elbussarna, som går på linje 55 i Göteborg, har fyra batterier vardera. Illustration: Volvo Bussar

Uttjänta bussbatterier från den elektrifierade linje 55 i Göteborg ska lagra el från solceller i Viva-husen. På så sätt ska överskottsel sparas för att kunna användas på kvällen och natten.

Publicerad

Husen i Viva-projektet kommer att ha solceller på taken för att generera fastighets- och hushållsel. Problemet med solel är att man ofta vill använda elen på tider när solen inte lyser. Därför behövs någon form av energilager. Gamla uttjänta litiumjonbatterier från bussar ska fylla den funktionen.

– Bussbatterier kasseras när de har kommit ner i 70–80 procent av sin kapacitet. I en buss är vikten på batteriet i förhållande till kapaciteten kritisk, men så behöver det inte vara i fastigheter, säger Anders C Johansson, projektchef på Riksbyggen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här