Baroque testar nya Panamakanalen

2016-06-20 12:42  

Bulklastaren Baroque testar nu slussarna i den nya Panamakanalen som öppnar söndag 26 juni. Premiärturen gör containerfartyget Cosco som just nu är på väg från Grekland.

Efter nio års byggtid öppnar den nya större Panamakanalen på söndag den 26 juni. Nu blir det möjligt för containerfartyg lastade med 14000 TEU, containerekvivalenter, att passera den korta vägen mellan de amerikanska kontinenternas öst- och västkuster. Den gamla Panamakanalen tillät endast fartyg med max 4400 TEU att passera slussarna.

Postpanamax kallas den nya fartygstyp som kan passera, och dit kommer även fartyget lastade med flytande naturgas, LNG, att räknas.

De nya slussarna är 427 meter långa, 55 meter breda och 35 meter djupa. Det betyder att omkring 95 procent av alla världens fartyg numera kan passera den nya Panamakanalen. Med 35 – 40 fartygspassager per dygn kommer varje år 600 miljoner ton gods kunna slussas genom kanalen, en fördubbling jämfört med den gamla kanalen.

Den gamla Panamakanalen, invigd 1914, tillät maxlängd 304 meter, bredden 33,5 meter och max djupgående 12,5 meter. Denna kanal ska fortsättningsvis användas för mindre tonnage.

Fem minuter tar det att öppna eller stänga de nya slussportarna. Tre timmar tar det att lyfta ett fartyg från havsnivån i Stilla Havet till Gatúnsjön 28 meter högre upp. 60 procent av vattnet som pumpas i och ur slussbassängerna återanvänds. Vattnet lagras i nio bassänger intill slussen, varje bassäng rymmer lika mycket vatten som arton fullstora simbassänger.

Till bygget har 150 miljoner kubikmeter mark schaktats undan. Tolv miljoner ton cement har använts och 192000 ton stål. Drygt fem miljarder dollar beräknas bygget ha kostat hittills.

Sedan ett par veckor testas kanalsystemet med det inhyrda bulkfartyget Baroque, men på söndag den 26 juni ska det kinesiska containerfartyget Cosco har anlänt från Pireus i Grekland och gör den officiella premiärturen från Atlanten till Stilla Havet genom kanalen.

Håkan Abrahamson

Mer om: Kanal Sluss

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer