Åklagare: Sannolikt företagsbot i Ludvikaraset

2017-08-17 11:38  
Så här såg det ut dagen efter broraset i Ludvika.

Polisen utreder om brott har begåtts i samband med broraset över järnvägen i Ludvika. Åklagaren lutar åt att begära företagsbot.

Vägbron Kajbron, som går över järnvägen i Ludvika, var utsliten och skulle bytas ut. Men vid gjutningen av brospannet gav plötsligt stålställningen under gjutformen vika.

Raset inträffade den 13 juli och skadade tolv personer. Polisen har inlett en förundersökning om arbetsmiljöbrott genom vållande till kroppsskada.

Ett sådant brott kan ge fängelse i upp till två år. Men kammaråklagare Charlotta Tanner säger att hon troligen inte kommer att ställa någon enskild person till svars. I stället riktar hon in sig på något eller några av de inblandade företagen.

– Med stor sannolikhet blir det fråga om företagsbot här. Men beloppen ser jag inte anledning till att fundera på än, säger hon.

Förundersökningen har ännu inte gett svar på om raset orsakades av utförarfel eller beräkningsfel.

– Man kanske inte har dimensionerat för vikten, för den blöta betongen, för att tåg går under, eller för väderförhållandena. Ställningen hade stått förhållandevis länge, en dryg månad före raset, så vi måste titta på om det finns yttre faktorer som har påverkat den som man borde ha haft med i beräkningarna, säger Charlotta Tanner.

I utredningen ska polisen även undersöka om ställningen var felbyggd eller om betongen lades ut på ett felaktigt sätt i gjutformen.

Skanska är huvudentreprenör för brobygget och anlitade det svenska företaget Britek för ställningsbygget och det polska bolaget G&M för gjutningen av brobanan.

Flera medier har rapporterat att en anställd på G&M tror att Britek bär skulden för olyckan. Men Briteks styrelseordförande uppger för Helsingsborgs Dagblad att företaget har kontrollerat beräkningarna för ställningen utan att hitta några fel.

Charlotta Tanner påpekar att det krävs att företag eller anställda har varit mycket oaktsamma för att brottsansvar ska gå att utkräva.

– Men ju farligare arbeten man gör desto lägre blir den gränsen. Ett företag som Skanska kan man ställa väldigt höga krav på, säger hon.

Polisen har hållit en del förhör men är långt i från klara. Arbetet försvåras av att flera personer befinner sig i Polen.

– Erfarenheten säger att förundersökningen inte tar mindre än ett halvår. Och det finns risk att den tar mer än ett år eftersom det är mycket som ska bedömas, säger Charlotta Tanner.

Skanska råkade ut för en liknande olycka 2008, när en gjutform kollapsade vid ett brobygge utanför Härnösand. Två personer omkom och Skanska dömdes att betala en rekordstor företagsbot om sex miljoner kronor.

Efter den olyckan föreslog Skanskas internutredare att företaget skulle ta fram rutiner för granskning av tillfälliga konstruktioner.

– De nya rutinerna med den extra granskningen infördes och tillämpas. Men hur de rutinerna har tillämpats i det specifika fallet i Ludvika är en del av vår pågående utredning, säger pressekreterare Andreas Joons.

Skanska har dragit igång en egen undersökning av orsaken till raset i Ludvika, men vill inte uttala sig om arbetet.

– Utredningen är fortfarande i ett tidigt skede. Vi hoppas bli klara under september eller oktober. Vi är måna om att bli klara så snart som möjligt, samtidigt är det tekniskt komplext, säger Andreas Joons.

Kajbron i Ludvika skulle ha varit klar i slutet av året men efter olyckan räknar Trafikverket med förseningar. Hur stora förseningarna blir är dock oklart.

Trafikverkets projektledare Mathias Johansson besökte arbetsplatsen dagen efter raset.

– Det var omtumlande. Det var en fruktansvärd händelse som inte var rolig att vara med om. Samtidigt är jag otroligt imponerad av blåljusorganisationen som gjorde en fantastisk insats. Alla inblandade har ställt upp väldigt bra och enats om att hjälpas åt och vara måna om varandra. I allt det eländiga har det varit positivt hur vi har hanterat krisen, säger han.

Detta har hänt

I januari 2017 påbörjades byggarbetena vid Kajbron. Den 13 juli, när gjutning pågick på brobanan, rasade plötsligt gjutformen och ställningen den vilade på. Tolv personer skadades.

Enligt åklagare och Trafikverket var det ställningen som gav vika. Orsaken utreds nu av polis, Trafikverket, Skanska och Arbetsmiljöverket.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt