Bygg

90 km ny kabel till skandalflygplatsen

BER väntar ännu på planen.
Hartmut Mehdorn Foto: BER

För att komma tillrätta med brandskyddsanläggningen på Berlins skandalomsusade storflygplats BER behöver man lägga ut 90 km ny kabel.

Publicerad

Kabeln behövs för styrningen av rökluckorna som ska se till att röken vid en eventuell brand i terminalbyggnaden vädras ut. Extrakostnaden uppskattas till närmare 150 miljoner kronor.

Det bristfälliga brandskyddet är bara ett av många problem som gjort att Berlins nya internationella storflygplats ännu inte tagits bruk.

Den nytillträdde flygplatschefen Hartmut Mehdorn, som har fått det föga avundsvärda uppdraget att få rätsida på alla problem och öppna flygplatsen, redogjorde i går för sina planer om hur driften ska komma igång.

Han tänker låta flygbolaget Germania börja använda norra delen av flygplatsen för charterflygningar, och maximerat till tio avgångar per dag. Detta för att testa hur flygplatsen fungerar, fast i lite skala. Germania kommer då att utnyttja 1 procent av flygplatsens kapacitet.

Något datum för när flygplatsen BER kan tas i drift fullt ut vill ingen uppge i dag.

Stora kostnader ligger även i de uteblivna inkomsterna från flygbolagen, och kostnaderna för att driva de äldre flygplatserna Tegel och Schönefeld, som enligt planerna ska läggas ner när storflygplatsen tas i drift.